Scania i egen regi i Lettland Scania köper Auto Skan SIA i Riga

Scania i egen regi i Lettland Scania köper Auto Skan SIA i Riga Som ett led i sin expansion i Baltikum förvärvar Scania genom nybildade Scania Trade Development sin lettiske distributör Auto Skan SIA från G. Persson Gruppen AB i Uppsala. Genom förvärvet stärker Scania sin ställning på den lettiska marknaden: - Marknaderna i de baltiska länderna ingår i vårt absoluta närområde. Un- der 1990-talet har respektive distributör steg för steg stärkt Scanias närvaro genom att bygga ut både distributionsnätet och inte minst service- möjligheterna i samtliga tre baltiska länder, säger Anders Spåre, VD i Scania Trade Development. Under förra året invigde G.Persson Gruppen AB via sitt dotterbolag Auto Skan SIA en helt ny importörsanläggning i Riga - en investering på 28 mil- joner kronor. I G. Persson Gruppen AB ingår, förutom Auto Skan, återförsäljarbolagen för Scania, Volkswagen, Audi, Skoda samt Seat i Uppsala - Genom att nu ta över i egen regi markerar vi Scanias fasta avsikt att fortsätta satsningarna på de här marknaderna, säger Anders Spåre. I en kommentar framhåller Ervins Arents, som stannar kvar som VD i Auto Skan: - Vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta Scanias ökade engagemang i Lettland. Scania har i dag en marknadsandel på ca 20 procent i Lettland där total- marknaden 1999 uppgick till cirka 200 tunga fordon. Auto Skan SIA började sin verksamhet 1993 i Lettland. I dag finns, förutom huvudanläggningen i Riga, kontraktsverkstäder i Daugavpils och Valmiera. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 25 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1999 blev faktureringen 47,1 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 4,5 miljarder kro- nor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00820/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000308BIT00820/bit0002.doc

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.