Scania i ny Gulf-affär:

Scania i ny Gulf-affär: 120 stadsbussar till Dubai Scanias distributör i Dubai i Förenade Arabemiraten, Al Shirawi Enterprises (L.L.C.), har sålt ytterligare 120 stadsbussar till Dubai Municipality. Ordern följer upp förra sommarens beställning på 119 bussar. Genom Scanias globala produktionssystem kan tillverkningen av busschassierna, som utrustas med brasilianska karosser från Marcopolo, utnyttja ledig kapacitet vid Scanias fabrik i Sao Paolo i Brasilien och produceras där under andra halvåret 2002. Totalt, medräknat en tidigare försäljning om 30 bussar, har därmed Dubai Municipality beställt 269 Scania-bussar till sin växande stadsbusstrafik. - Detta befäster vår ledande position som leverantörer av stadsbussar i regionen, säger Anders Liss, Area Sales Manager vid Scania och ansvarig för Scanias affärer i Gulf-området. - Konkurrensen är hård och det faktum att kunden är nöjd med våra tidigare leveranser och vår service har möjliggjort denna affär. Bussarna byggs på Scanias tvåaxliga L94-chassi med motorer som tillverkas i Sverige. Bussarna fraktas sedan färdigkarosserade från Brasilien direkt till Dubai. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busstillverkningen sker i Sverige, Polen, Ryssland, Argentina, Brasilien och Mexiko. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020827BIT00150/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020827BIT00150/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.