Scania i test för stororder till det holländska försvaret

Scania i test för stororder till det holländska försvaret Vid en ceremoni i nederländska Huijbergen överlämnade Scania på fredagen två provseriebilar till det holländska försvaret. Bilarna skall testas under ett år och provet är ett led i en upphandling om som mest 1 500 allhjulsdrivna fordon. Det var 1999 som den holländska försvarsmakten gick ut med en offertförfrågan. Behovet till armén, flottan och flyget rör sig om som minst 785 och som mest drygt 1 400 krokväxlarbilar 8x8, det vill säga fyraxliga fordon med allhjulsdrift avsedda för frakt och lastning-lossning av containrar. Scanias 8x8-chassi premiärvisades vid den europeiska försvarsmaterielmässan EuroSatory i Paris förra året. Inom ramen för serieleveransen finns minst 375 satser min- och splitterskydd för eftermontering. Scanias internationellt uppmärksammade koncept för min- och splitterskyddad lastbilshytt visades första gången hösten 1999. Konceptet är resultatet av ett samarbete mellan svenska FMV, Försvarets materielverk, och Scania. Tidigare har Scania tecknat kontrakt med FMV om totalt 66 min- och splitterskyddade terränggående fordon 8x8 av samma slag som nu är aktuella för Holland. Serieleveransens bilar skall produceras vid Scanias monteringsanläggning i holländska Zwolle. För ytterligare information kontakta Heikki Fant tel nr. +46 70-7583059. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 96 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00550/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00550/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.