Scania inleder förhandlingar om att sälja Laxå

Scania inleder förhandlingar om att sälja Laxå Scania har inlett diskussioner om att sälja Laxåenheten till ett nytt bolag som bildas av ledande befattningshavare med den nuvarande platschefen Lars Forsberg som VD. Förhandlingar med personalorganisationerna inleds idag. Laxåenheten har varit i Scanias ägo sedan 1992. Huvudprodukten är specialhyt- ter, exempelvis CrewCabs, som i huvudsak används till brandbilar. Därutöver renoveras utbyteskomponenter till Scania samt till Saabs utbytesmotorer. Våra CrewCabs har tagits emot mycket positivt och vi har ökat våra marknadsan- delar för dessa specialfordon. I relation till Scanias övriga verksamheter är dock detta en nischproduktion med förhållandevis små volymer. Här finns en driftig lokal ledning som kan driva verksamheten mycket effektivt, säger Kaj Holmelius, chef för forskning och lastbilsutveckling. Verksamheten sysselsätter idag drygt 45 personer. Avsikten är att köparen tar över anställda, lokaler och produktionsutrustning från årsskiftet 1998/1999. Verksamheten beräknas fortsätta med Scania som största kund. Övriga delägare i det köpande bolaget blir Anders Gruffman, produktionschef samt Håkan Larsson, som blir konstruktionschef. För ytterligare information kontakta Kaj Holmelius, tfn 08-553 817 26 eller informationsdirektör Louise Jarn Melander tfn 08-553 812 12. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 800 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 1997 var omsättningen 39,7 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 2,8 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 95 procent avsätts i länder utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com N98060SE/Anita Bohlin Mer information finns att få på hhtp://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: (N98060SE.doc)

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.