Scania inleder samarbete med Oshkosh

Scania och Oshkosh Corporation, en ledande tillverkare av specialfordon och chassier, har inlett ett samarbete. Det innebär att Scania kommer att leverera motorer med låga emissionsnivåer för räddningsfordon tillverkade av Oshkosh. Samarbetet täcker en rad produkter för den globala marknaden.

Inledningsvis levererar Scania industrimotorer som möter emissionskraven enligt Stage IV och Tier 4 utan att använda partikelfilter liksom motorer med mindre strikta emissionsnivåer. Motorer på mellan 550 och 770 hk ska användas i räddningsfordon avsedda för flygplatser.

I juni i år vid Interschutz, den internationella mässan för eld- och räddningstjänst i Hannover i Tyskland, presenterar Oshkosh ett nytt räddningsfordon byggt på ett chassi från Scania.

I takt med att samarbetet utvecklas planerar Oshkosh att lansera fler fordon baserade på Scanias produkter.

– Med tiden förväntar vi oss att hitta fler områden där vi kan få våra respektive verksamheter att växa. Det här samarbetet stärker Scanias position på den växande nordamerikanska marknaden, säger Robert Sobocki, Senior Vice President och chef för Scania Engines.

– Vi är glada att få tillgång till Scanias välkända lågemitterande motorer till Oshkoshs växande antal räddningsfordon. Det är viktigt för vår tillväxtstrategi att tillhandahålla våra kunder fler alternativ för att bättre kunna möta deras behov. Att erbjuda motorer från Scania är ett stort steg framåt, säger Jim Johnson, Oshkosh Corporation executive vice president and president, Fire & Emergency.

För ytterligare information, kontakta:

Hans-Åke Danielsson, presschef, tel +46 8 553 856 62
Tommy Sjöberg, kundansvarig, tel +46 8 553 821 38

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.