Scania introducerar en ny generation effektiva V8-motorer

Scania introducerar nu en ny generation med V8-motorer för Euro 6 i tre olika effektnivåer. De nya motorerna kombinerar prestanda och kraftigt reducerad bränsleförbrukning, 7–10 procent, för kunder som kör med högre tågvikter eller hög medelhastighet – eller både och. Den nya V8-generationen represen­terar det yttersta inom Scanias motorkompetens och svarar väl mot ut­vecklingen med tyngre och längre fordon för ökad transport- och miljö­effektivitet.

Den nya motorgenerationen omfattar tre effektnivåer, 520, 580 samt 650 hästkrafter. Precis som tidigare tronar Scanias starkaste V8-motor, 730-versionen, överst i den motor­hierarki där alla fyra vänder sig till dem som behöver det främsta i motorväg när det gäller styrka, robusthet och produktivitet. De nya V8-motorerna kännetecknas av tekniska lösningar som bi­drar till reducerad vikt, ökad tillgänglighet och sänkt för­bruk­ning med 7-10 procent.

– I skiftet till smartare transporter är fordonskombinationer med högre tågvikter en viktig faktor. Det är också anledningen till den trend vi ser med ökad efter­frågan på mer kraftfulla lastbilsmotorer, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks. Scanias V8-motorer har alltid bidragit till hög­effektiva transportlösningar med fokus på lägsta CO2per tonkilometer tack vare att färre lastbilar behövs för att utföra en given mängd transportarbete.

Allt sedan Scania introducerade sin första V8 för snart 50 år sedan har den varit en favorit bland krävande premiumkunder. Det har förvisso funnits andra högprestanda­motorer, men ingen har levererat kraft, charm och robusthet nog för att mejsla ut den ikoniska position Scanias mullrande V8-motorer har bland erfarna chaufförer runt om i lastbilsvärlden. Men till skillnad från andra legendarer vilar den inte på lagrarna utan fort­sätter att utvecklas och att ligga i absolut fram­kant när det gäller produktivitet, kör­glädje och attraktionskraft.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 081 10 93, E-mail: alexander.vlaskamp@scania.com

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks

Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och
bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder
kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har idag
46 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige.
Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av
såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor
Scanias pressreleaser finns på
www.scania.com/group

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.