Scania introducerar en ny generation marinmotorer i Latinamerika

Scania introducerar en ny generation marinmotorer i Latinamerika Scania maximerar nu användningen av de stora produktionsinvesteringar som gjordes för 4-seriens lastbilar och bussar. Dessa omfattade bland annat en helt ny och högteknologisk motorfabrik i São Paulo. Vid denna byggs nu även marinmotorer avsedda för de latinamerikanska marknaderna, vilka har de senaste nyheterna inom motortekniken. De nya 12-litersmotorerna är identiska med dem som marknadsförs i Europa och resten av världen. Det vill säga att de är myck- et kompakta, har utmärkt driftsekonomi och är enkla att underhålla. Scania introducerar en ny och kompakt 12-liters marinmotor i Latinamerika. Mo- torn har beteckningen DI12 och finns i versioner upp till 675 hk. Den är sär- skilt konstruerad för marint bruk och är starkare, mindre och lättare än andra produkter på marknaden. Dessutom uppfyller den nu gällande emissionsnormer och de som beräknas träda i kraft de närmaste åren. De nya motorerna är avsedda för transportfartyg och patrullbåtar. Versionen på 675 hk är specialutvecklad för fritidsbåtar. DI12-motorerna har en längd på 1 341 mm, en vikt på endast 1 150 kg och, för- sedda med den särskilda lågprofiloljesumpen, en höjd på endast 999 mm. Dessa egenskaper gör att motorn, inom sitt användningsområde, har det bästa effekt- viktförhållandet på den brasilianska marknaden. Tekniska innovationer DI12-motorn är utrustad med Scanias elektroniska motorstyrningssystem DEC2. Systemet ger en exakt styrning av förbränningen och en reaktionsvilligare mo- tor. Det medger även lägre tomgångsvarvtal - en fördel för lätta fartyg med stora propellrar. Motorn har också Scanias unika koksskrapring och kolvringar av keystonetyp, två egenskaper som tillsammans ökar dess livslängd avsevärt och minskar smör- joljeförbrukningen till mindre än 0,3 g/kWh. De nya motorerna har separata cylinderhuvuden, vilket gör det lättare för en person att utföra service i trånga utrymmen. Fyra ventiler per cylinder (två inloppsventiler och två avgasventiler) medger ökad och noggrannare styrning av tillförseln av luft och bränsle till förbränningsrummet. Detta ger i sin tur en effektivare förbränning, lägre bränsleförbrukning och lägre avgasemissio- ner. Ventilerna manövreras av ett unikt system med rullyftare. En högt placerad kamaxel minskar stötstängernas längd och ökar precisionen. En tvåkrets värme- växlare monterad på sidan av motorn svarar för motorkylning och laddluftkyl- ning. Denna Scania-konstruktion förbättrar motorkylningen vid full last efter- som kylvattnet kyls två gånger. Vid låg belastning värmer den upp inloppsluf- ten och minskar därmed mängden vitrök. En brasiliansk produkt Denna nya marinmotor från Scania kommer att produceras helt och hållet i Bra- silien. En stor andel av Scanias investeringar har gjorts för att bygga ut och modernisera produktionsanläggningarna för den nya generationen lastbilar, bus- sar och motorer. Resultatet är en produkt som kan marknadsföras globalt. DI12 tillverkas uteslutande i Brasilien och Sverige men säljs i hela världen. Produktionsanläggningarna är likartade i de båda länderna, med avancerad ro- botstyrning vid bearbetnings- och monteringsstationer. Fabrikerna i Södertälje och São Paulo tillämpar samma höga miljö- och kvalitetskrav. TEKNISK SPECIFIKATION Motorbeteckning Scania DI12 Effekt Upp till 675 hk vid 2 300 r/min beroende på tillämpning Cylindrar 6 i rad Cylinderdiameter x 127 x 154 mm slaglängd Slagvolym 11,7 liter Längd 1 341 mm Höjd (med lågprofilol- 999 mm jesump) Vikt 1 150 kg För ytterligare information, kontakta Hans Hellsten, Scania Industrial & Mari- ne Engines. Tel. 08-553 818 02, e-post: hans.hellsten@scania.com För bilder, se under "Media services" på Scanias webbplats www.scania.com. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produk- tion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma till- verkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sve- rige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00440/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.