Scania introducerar en ny generation marinmotorer i Latinamerika

Scania introducerar en ny generation marinmotorer i Latinamerika Scania maximerar nu användningen av de stora produktionsinvesteringar som gjordes för 4-seriens lastbilar och bussar. Dessa omfattade bland annat en helt ny och högteknologisk motorfabrik i São Paulo. Vid denna byggs nu även marinmotorer avsedda för de latinamerikanska marknaderna, vilka har de senaste nyheterna inom motortekniken. De nya 12-litersmotorerna är identiska med dem som marknadsförs i Europa och resten av världen. Det vill säga att de är myck- et kompakta, har utmärkt driftsekonomi och är enkla att underhålla. Scania introducerar en ny och kompakt 12-liters marinmotor i Latinamerika. Mo- torn har beteckningen DI12 och finns i versioner upp till 675 hk. Den är sär- skilt konstruerad för marint bruk och är starkare, mindre och lättare än andra produkter på marknaden. Dessutom uppfyller den nu gällande emissionsnormer och de som beräknas träda i kraft de närmaste åren. De nya motorerna är avsedda för transportfartyg och patrullbåtar. Versionen på 675 hk är specialutvecklad för fritidsbåtar. DI12-motorerna har en längd på 1 341 mm, en vikt på endast 1 150 kg och, för- sedda med den särskilda lågprofiloljesumpen, en höjd på endast 999 mm. Dessa egenskaper gör att motorn, inom sitt användningsområde, har det bästa effekt- viktförhållandet på den brasilianska marknaden. Tekniska innovationer DI12-motorn är utrustad med Scanias elektroniska motorstyrningssystem DEC2. Systemet ger en exakt styrning av förbränningen och en reaktionsvilligare mo- tor. Det medger även lägre tomgångsvarvtal - en fördel för lätta fartyg med stora propellrar. Motorn har också Scanias unika koksskrapring och kolvringar av keystonetyp, två egenskaper som tillsammans ökar dess livslängd avsevärt och minskar smör- joljeförbrukningen till mindre än 0,3 g/kWh. De nya motorerna har separata cylinderhuvuden, vilket gör det lättare för en person att utföra service i trånga utrymmen. Fyra ventiler per cylinder (två inloppsventiler och två avgasventiler) medger ökad och noggrannare styrning av tillförseln av luft och bränsle till förbränningsrummet. Detta ger i sin tur en effektivare förbränning, lägre bränsleförbrukning och lägre avgasemissio- ner. Ventilerna manövreras av ett unikt system med rullyftare. En högt placerad kamaxel minskar stötstängernas längd och ökar precisionen. En tvåkrets värme- växlare monterad på sidan av motorn svarar för motorkylning och laddluftkyl- ning. Denna Scania-konstruktion förbättrar motorkylningen vid full last efter- som kylvattnet kyls två gånger. Vid låg belastning värmer den upp inloppsluf- ten och minskar därmed mängden vitrök. En brasiliansk produkt Denna nya marinmotor från Scania kommer att produceras helt och hållet i Bra- silien. En stor andel av Scanias investeringar har gjorts för att bygga ut och modernisera produktionsanläggningarna för den nya generationen lastbilar, bus- sar och motorer. Resultatet är en produkt som kan marknadsföras globalt. DI12 tillverkas uteslutande i Brasilien och Sverige men säljs i hela världen. Produktionsanläggningarna är likartade i de båda länderna, med avancerad ro- botstyrning vid bearbetnings- och monteringsstationer. Fabrikerna i Södertälje och São Paulo tillämpar samma höga miljö- och kvalitetskrav. TEKNISK SPECIFIKATION Motorbeteckning Scania DI12 Effekt Upp till 675 hk vid 2 300 r/min beroende på tillämpning Cylindrar 6 i rad Cylinderdiameter x 127 x 154 mm slaglängd Slagvolym 11,7 liter Längd 1 341 mm Höjd (med lågprofilol- 999 mm jesump) Vikt 1 150 kg För ytterligare information, kontakta Hans Hellsten, Scania Industrial & Mari- ne Engines. Tel. 08-553 818 02, e-post: hans.hellsten@scania.com För bilder, se under "Media services" på Scanias webbplats www.scania.com. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 23 500 anställda och produk- tion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma till- verkare. Under 1998 blev faktureringen 45,3 miljarder kronor och resultatet efter finansiella intäkter och kostnader 3,2 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och ca 96 procent avsätts i länder utanför Sve- rige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/27/19990527BIT00440/bit0002.pdf

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com