Scania introducerar nya motorer, hytter och tjänster

· Första G20-sovhytterna för fjärrbilar

· Ny generation raka 9-litersmotorer

· Scanias tjänster är nyckeln till lönsamhet för kunderna

Scania fortsätter nu den stora introduktion som inleddes förra året i takt med att fler och fler tjänster och produkter sätts i produktion och blir tillgängliga för kunderna. Nu öppnar orderböckerna för en ny generation av Scanias robusta, femcylindriga 9-litersmotorer, de första varianterna av den nya G-hytten samt ett antal tjänster och prestandasteg där flertalet har det gemensamt att de främst har fokus på ökad produktivitet och bättre totalekonomi för europeiska fjärr- och skogsbilar.

– Scania har i praktiken långt mer på introduktionspaletten 2017 än det oerhört inten­siva premiäråret i fjol, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks. Nu fyller vi i rask takt på i vårt nya program med produkter och tjänster så att fler­talet kunder kan få skräd­darsydda lösningar baserade på Scanias nya lastbilsgeneration, oavsett vilken applikation deras lastbil hör till.

När Scania, hösten 2016 i Paris, inledde sin största lansering någonsin var den röda tråden uppkopplade tjänster, produkter för fjärrtrafik och hållbarhet. Nu fortsätter man på den inslagna vägen genom att introducera fler valmöjligheter och lösningar i takt med att produktionen av dem inleds. Hittills har Scania endast intro­du­cerat en mindre del av alla kommande nyheter och geografiskt enbart i Europa.

- Vi upplever en spännande tid, säger Alexander Vlaskamp. Mottagandet av den nya generationen är oerhört positivt med allt från utmärkelser till vinster i viktiga press­tester och en stark kundtill­strömning med ökad försäljning och nya rekord.

Scania öppnar nu alltså för fler specifikationer, samtidigt pågår ett intensivt arbete med den fortsatta lanseringen. Hos Scania lägger man stor vikt vid det fysiska kundmötet och budskapet om ett totalt fokus på kundens affär och lönsamhet:

– Nästa press- respektive kundevent infaller efter sommaren och kommer att bli en helhetsupplevelse ihop med Scania-familjen, säger Alexander Vlaskamp. Jag kan avslöja att vi den här gången kommer att rikta oss främst till de applikationer där man i alla avseenden har de tuffaste utmaningarna att hantera och hur vårt fokus på skräddarsydda lösningar kan stärka deras lönsamhet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 081 10 93, E-mail: alexander.vlaskamp@scania.com