Scania introducerar V8 i Brasilien

Scania introducerar V8 i Brasilien Med introduktionen av prestigemodellen Rei de Estrada (King of the Road) utrustad med 16-litersmotorn på 480 hk har Scania den brasilianska marknadens mest kraftfulla motor. Scania är dessutom först med en motor som uppfyller Euro 3, ett emissionskrav som införs i Brasilien 2005. Modellen premiärvisas denna vecka på transportmässan FENATRAN i São Paulo. Genom lanseringen av Rei de Estrada befäster Scania sitt teknologiska ledarskap på den brasilianska marknaden för tunga lastbilar, där Scania dominerar med ca 30 procents marknadsandel. Men införandet av V8-an handlar om mer än prestige och varumärkesbyggande. En kraftfull V8-motor behövs också för det växande B- double-segmentet, dvs. längre fordonskombinationer med högre totalvikt. - V8-an har överlägsen dragkraft och körbarhet, säger Scania Brasiliens försäljningschef Silvio Munhoz. Rei de Estrada finns med frambyggd sovhytt i hjulkonfigurationerna 4x2 eller 6x4 och är standardutrustad med låsningsfria bromsar, traction control (slirskydd), färddator, luftkonditionering (freonfri) och Scania Alert. Som tillval erbjuds dessutom det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise och Scania Retarder. Till det yttre höjer sig modellen över mängden genom bland annat blå pärlemorlack, kromade signalhorn, solskydd med infällda positionsljus och aluminiumfälgar. Bilens exklusivitet framhålls ytterligare genom uppvärmda och elmanövrerade backspeglar samt läderinredning och luftfjädrade stolar. Mellan åren 1975 och 1994 sålde Scania drygt 6 000 V8-motorer på den brasilianska marknaden, från LK140 på 350 hk till T143 och R143 på 450 hk. Sedan 1998 har 12-litersmotorn på 420 hk varit Scanias starkaste motor i Brasilien. - V8-motorn importeras från Sverige. Endast två nya verktyg har behövt införas i våra serviceverkstäder. Det beror på att så många av komponenterna i V8-an är gemensamma med de 11- och 12-litersmotorer som sedan 1998 monteras i Brasilien, säger försäljningschefen Silvio Munhoz. Samtliga Scanianyheter som presenteras på mässan i São Paulo, finns på hemsidan www.scania.com.br För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, Scania Business Communications, tel 08-55385662. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00560/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00560/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.