Scania kör om konkurrenterna

Scanias nya lastbilsgeneration gör succé direkt. Sedan Scanias nya S-serie utnämnts till International Truck of the Year, har Scania gått segrande ur samtliga jämförande och enskilda branschpresstester som den deltagit i.

– Vi visste att våra nya lastbilar hade utomordentliga egenskaper och det har nu även opartiskt bekräftats, säger Christopher Podgorski, Senior Vice President och Head of Trucks på Scania. Kunderna kan se fram emot bilar med oöverträffade köregenskaper med oslagbar bränsleekonomi.

Den nya lastbilsgenerationen prisas för i stort sett alla egenskaper – drivlina, prestanda, komfort, bromsegenskaper, sikt och styrning.

”Hög prestanda med låg bränsleförbrukning, de bästa köregenskaperna, den höga komfortnivån och en bättre arbetsplats, allt detta banar väg för den nya S-serien”, skriver den ledande tyska branschtidningen Lastauto Omnibus när resultaten från dess krävande 1 000-poängstest sammanfattas. ”Scania utmärker sig i väghållning med precis styrning och en allmän känsla av att vara i kontroll av fordonet”.

I en annan jämförande provning under ledning av den tyska branschtidningen KFZ-Anzeiger, drogs slutsatsen att Scania S 500 är ”sensationellt ekonomisk”. Den blev den första bil någonsin som kört tidningens teststräcka med en bränsleförbrukning lägre än 30 liter/100 km. Scania S 500 ger tveklöst valuta för pengarna, var omdömet.

Den mycket goda bränsleekonomin bekräftades även i den ledande franska branschtidningen France Routes test. Tidningen satte nya Scania R 500 på hårda prov längs en 419 kilometer vägsträcka i sydöstra Frankrike. Under de fem timmar som testet pågick, uppvisade Scania R 500 även här tidningens lägsta genomsnittliga förbrukning någonsin, 28,4 liter/100 km.

– Vi påbörjade utvecklingen med det ambitiösa målet att bygga den bästa lastbilen som världen har sett, förklarar Christopher Podgorski. Dessutom skulle dessa lastbilar kunna skräddarsys för att motsvara alla olika branschkrav och därmed uppnå den bästa totalekonomin. Det är väldigt glädjande att konstatera att målen nu även har bekräftats i dessa opartiska tester.

För ytterligare information, kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks
tel: 070 289 8378
e-post: orjan.aslund@scania.com

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com