• Scania/

Scania lanserar fordonsunderhåll med flexibla planer.Ökad tillgänglighet när verklig användning styr underhållet

Scania introducerar nu möjligheten för kunder att utföra service enligt flexibla planer för underhåll. Istället för att basera service på bestämda intervall, blir fordonen kallade till verkstad när driftdata indikerar att det finns ett servicebehov. Resultatet är att fordonet får exakt det underhåll som krävs och att det i de flesta fall tillbringar mindre tid på verkstad. Det finns ungefär 170 000 uppkopplade Scaniafordon i Europa som kan börja använda tjänsten.

– Flexibla planer innebär att vi tar Scanias servicetjänster till en helt ny nivå, säger Claes Åkerlund, ansvarig för servicekoncept på Scania.

– Det här är ny teknik och det faktum att alla fordon som säljs i Europa är uppkopplade har gjort den här tjänsten möjlig. Underhåll som baseras på hur ett fordon verkligen används ökar fordonets tillförlitlighet och tillgänglighet.

Scania övervakar och analyserar löpande fordonets driftdata vilket gör det möjligt att med stor noggrannhet avgöra när underhåll av skilda slag behöver utföras. Det är också möjligt att på ett effektivt sätt kombinera olika kundönskemål så som myndighetskontroll och besiktning och samtidigt utföra förebyggande underhåll. Resultatet är att fordonet kan utföra arbete och generera intäkter i stället för att stå på verkstad. Oplanerade besök på verkstad mellan servicetillfällen minimeras vilket underlättar transportplanerarnas arbete.

– Ett servicekontrakt med flexibla planer innebär att operatören inte behöver hålla reda på när ett fordon behöver service. Det gör Scania som kontaktar operatören när det är dags, säger Claes Åkerlund.

– Eftersom verkstaden har tillgång till all nödvändig information redan innan servicetillfället och kan förbereda det, blir arbetet på verkstaden väldigt effektivt.

Scania inför nu all nödvändig teknik på sina omkring 900 verkstäder i Europa. Norge har varit en av pilotmarknaderna och så här långt är kunderna väldigt nöjda. Transportföretagen uppskattar Scanias vilja att ta ansvar för planeringen. De säger också att antalet verkstadsbesök generellt har minskat.

Finns det inte en risk att fordon, som exempelvis används väldigt mycket, inte får det underhåll de behöver? Och det motsatta, att vissa fordon tidigare har varit på verkstad för ofta?

– Det finns en hög grad av tillförlitlighet och vi kan avgöra det verkliga behovet av service med stor precision, säger Claes Åkerlund.

– Underhåll vid fasta intervall resulterar i att fordon får service antingen för ofta eller för sällan. Jag tror att vi är överens om att det bästa är om varje fordon får exakt det underhåll det behöver.

Är det ens möjligt att säkerställa att ett underhållskontrakt med flexibla planer alltid leder till längre intervall mellan, till exempel, oljebyten? Enligt Claes Åkerlund är det fel sätt att närma sig frågan. Det handlar om hur fordonet används i praktiken – fordonskombinationer på 35 ton i fjärrtrafik mellan Rotterdam och Bremen är inte detsamma som mellan Zagreb och München.

– Generellt ska ett fordon som körs mellan Rotterdam och Bremen absolut klara 120 000 kilometer mellan oljebyten förutsatt att de körs med Scanias LDF-3-olja som är särskilt utvecklad för våra Euro 6-motorer. Om fordonet däremot används för andra och mer påfrestande uppdrag, upptäcker vi det snabbt och ser till att fordonet får service utifrån det.

Scania planerar att erbjuda kontrakt för underhåll med flexibla planer i hela Europa senast under 2016. Den bästa typen av underhållsplan för respektive fordon och drifttyp avgörs i samarbete med Scania. Periodiskt underhåll vid fasta intervall kommer fortfarande att finnas tillgängligt för kunder eller för köruppdrag för vilka det alternativet passar bättre.

För mer information, kontakta:

Claes Åkerlund, Head of Service Concepts, +46 70 798 94 07, e-mail: claes.akerlund@scania.com

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, +46 70 289 83 78, e-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com