Scania levererar 156 stadsbussar till Berlin

Scania har fått en order på 156 ledbussar till Berlins lokaltrafikbolag Berliner Verkehrsgesellschaft (BVG). Bussarna ska levereras mellan 2014 och 2017.

– Den här affären är strategiskt viktig för Scanias etablering på den tyska bussmarknaden, säger Fredrik Dahlborg, Sales Director, Europe and Eurasia, Buses & Coaches på Scania.

Leveransen till BVG omfattar 156 Scania Citywide-bussar utrustade med Euro 6-motorer och automatisk växellåda samt ett nära samarbete kring service och underhåll. Avgörande för affären med BVG var förutsägbara underhållskostnader och bra bränsleekonomi.

Ordern från BVG är den andra större bussaffären för Scania i Tyskland på kort tid. I maj blev det klart att Scania fram till våren 2014 ska leverera drygt 60 expressbussar till operatören ADAC Postbus. Bussarna används för trafik mellan Tysklands 30 största städer.

– Det innebär att vi kraftigt stärkt vår position i två viktiga segment. Vi kan leverera lösningar av fordon och tjänster för stads- och expressbusstrafik som säkerställer hög tillgänglighet och låga driftkostnader för våra kunder och som är attraktiva för passagerarna, säger Fredrik Dahlborg.

För ytterligare information kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 38 600 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.