Scania levererar 200 lastbilar till Indien

Det indiska gruvföretaget BGR Mining & Infra har beställt 200 tippbilar av Scania. Under 2014 fick företaget sitt 150:e Scaniafordon levererat.

– Scania P 410-bilarna har utmärkta prestanda och vi är mycket nöjda med dem. Sedan vi började använda dem i våra gruvområden har vi märkt en tydlig produktivitetsökning. Scanias utmärkta tjänster förtjänar också ett särskilt omnämnande, säger B. Umapathi Reddy, vd för BGR Mining & Infra.

Anders Grundströmer, chef för Scania India, säger att ordern är ett resultat av kvaliteten på Scanias produkter.
– Jag är mycket glad över att vår relation med BGR stärks.

BGR Mining & Infra är ett av Indiens ledande gruvföretag och har sitt huvudkontor i staden Hyderabad. Företaget har sedan tidigare 246 Scaniafordon i sin flotta.

Scania har funnits på den indiska marknaden sedan 2007, då bolaget inledde ett framgångsrikt samarbete med Larsen & Toubro (L&T) i gruvsegmentet.. Under 2011 bildade Scania bolaget Scania Commercial Vehicles India i syfte att öka närvaron genom försäljning till ytterligare segment av den indiska marknaden för kommersiella fordon och att förstärka utbudet av hållbara transportlösningar. Scania etablerar för närvarande ett heltäckande service- och återförsäljarnätverk.

Scania har lanserat en serie vägtransportfordon särskilt anpassade för den indiska marknaden – R 500 6x4, G 460 6x4 och P 410 6x2 liksom tippbilen P 410 8x4 i off road-utförande för insatser i gruvområden.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,   tel.08-553 856 62.

Mer pressmaterial och bilder finns på www.scania.in/media

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com