Scania levererar 200 lastbilar till Indien

Det indiska gruvföretaget BGR Mining & Infra har beställt 200 tippbilar av Scania. Under 2014 fick företaget sitt 150:e Scaniafordon levererat.

– Scania P 410-bilarna har utmärkta prestanda och vi är mycket nöjda med dem. Sedan vi började använda dem i våra gruvområden har vi märkt en tydlig produktivitetsökning. Scanias utmärkta tjänster förtjänar också ett särskilt omnämnande, säger B. Umapathi Reddy, vd för BGR Mining & Infra.

Anders Grundströmer, chef för Scania India, säger att ordern är ett resultat av kvaliteten på Scanias produkter.
– Jag är mycket glad över att vår relation med BGR stärks.

BGR Mining & Infra är ett av Indiens ledande gruvföretag och har sitt huvudkontor i staden Hyderabad. Företaget har sedan tidigare 246 Scaniafordon i sin flotta.

Scania har funnits på den indiska marknaden sedan 2007, då bolaget inledde ett framgångsrikt samarbete med Larsen & Toubro (L&T) i gruvsegmentet.. Under 2011 bildade Scania bolaget Scania Commercial Vehicles India i syfte att öka närvaron genom försäljning till ytterligare segment av den indiska marknaden för kommersiella fordon och att förstärka utbudet av hållbara transportlösningar. Scania etablerar för närvarande ett heltäckande service- och återförsäljarnätverk.

Scania har lanserat en serie vägtransportfordon särskilt anpassade för den indiska marknaden – R 500 6x4, G 460 6x4 och P 410 6x2 liksom tippbilen P 410 8x4 i off road-utförande för insatser i gruvområden.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,   tel.08-553 856 62.

Mer pressmaterial och bilder finns på www.scania.in/media

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se