Scania levererar 231 stadsbussar till Santiago

Scania kommer att leverera 231 stadsbussar till Chiles huvudstad Santiago. Leveransen innebär att Scanias bussar nu ingår i det integrerade kollektivtrafiksystem – Transantiago – som förbinder stadens buss- och tunnelbanelinjer. Bussarna sätts i trafik i september av Alsacia Express, som har stor erfarenhet av liknande kollektivtrafik i ett flertal latinamerikanska länder.

I affären med Alsacia Express levererar Scania även ett omfattande paket av tjänster, inklusive finansiering av fordonen via sitt chilenska kundfinansieringsbolag.

– Förutom utbildning av medarbetare och chefer samt reparationer och underhåll ingår även Scanias egna GPRS-baserade system för fordonsövervakning i paketet av tjänster, berättar Silvio Munhoz, vd för Scania Chile.

De tvåaxliga bussar som levereras är utrustade med Scanias 230 hk-motor i Euro 5-utförande som även uppfyller de strängare EEV-kraven. Bussarna kommer att karosseras av den brasilianska tillverkaren Marcopolo.

Kollektivtrafiksystemet Transantiago infördes 2007 och binder samman stadens busslinjer med det över 100 km långa tunnelbanenätet. I systemet ingår bussar som körs både i lokala zoner och längs rutter som knyter samman olika delar av staden.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.