Scania levererar 709 bussar till Ryssland

Scania har tillsammans med ryska GAZ Group fått en beställning på totalt 709 bussar från Moskvaregionens största kollektivtrafikoperatör. Scania levererar busschassierna och GAZ svarar för karosseringen. Leveransen är en av Scanias största någonsin i Europa.

− Att utveckla och leverera ett sådant stort antal bussar tillsammans med en välkänd och respekterad inhemsk tillverkare som GAZ Group är av stort värde, säger Hans Tardell, vd för Scania Russia. Det innebär att Scanias varumärke får stor exponering, men ännu mera betydelsefull är den potential som affären innebär för våra serviceverkstäder i Moskvaregionen.

GAZ Group har i nära samarbete med Scania utvecklat tre olika versioner av sin Golaz-buss, varav två för linjetrafik och en för turisttrafik. Samtliga modeller byggs på chassi- och drivlinekomponenter från Scania.

Bussarna kommer att levereras till Mostransavto under 2013 och användas för transporter i Sotji under det första kvartalet 2014 och därefter sättas i trafik i Moskva, där Mostransavto är regionens största kollektivtrafikoperatör.

För ytterligare information kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.