Scania levererar 85 etanolbussar till Stockholms förorter

Scania har sålt 85 ledbussar med etanoldrift till operatören Busslink, som kör för Storstockholms Lokaltrafik, SL. – En fortsatt satsning på etanoldrift är i linje med SL:s beslut om att enbart köpa bussar som går på förnybart bränsle från 2010, säger Leif Nyström, som är ansvarig för bussförsäljningen på Scania Sverige AB.

Beställningen från Busslink är Scania Sveriges största enskilda bussaffär på den svenska marknaden sedan 2004. För Scanias bussförsäljning i Sverige har året börjat mycket starkt, och hittills har ett 100-tal bussar registrerats. – Bakom framgångarna ligger att vi kan erbjuda ett komplett bussprogram med motorer för såväl diesel som förnybara bränslen. Att de nu beställda bussarna utrustas med den tredje generationens Scania etanolmotorer visar att vi satsat rätt, säger Leif Nyström. Stockholm har redan idag världens största flotta av etanolbussar för innerstadstrafik. De 85 etanolbussarna till Busslink ska gå i trafik på linjer som försörjs från depåer i Stockholms norra och södra förorter. 40 av bussarna är av tätortsutförande, medan de övriga är anpassade för regionaltrafik. Leveranserna inleds i höst och ska vara avslutade under våren 2010. Scania har drygt 20 års erfarenhet av etanolbussar i praktisk drift. Totalt har 600 etanolbussar levererats, varav cirka 500 till svenska städer. Internationellt ökar nu intresset för etanoldrift. Scania har under de senaste åren levererat etanolbussar för trafik i bland annat England, Spanien, Italien, Belgien och Norge. Etanol står för omkring 90 procent av de förnybara fordonsbränslen som idag finns tillgängliga och är det mest kostnadseffektiva förnybara bränslet på marknaden när det gäller tillgänglighet, infrastruktur och tillgången till beprövad teknik. Jämfört med en konventionell dieselmotor minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 90 procent vid körning på etanol. Stiftelsen Clinton Climate Initiative, CCI (www.clintonfoundation.org) förordar Scanias etanolbussar som en av de bästa tillgängliga lösningarna för att minska koldioxidutsläppen från storstadstrafik. Kollektivtrafiken i Stockholm betraktas i detta avseende som en förebild för övriga 40 storstäder som samarbetar inom ramen för CCI. Koldioxid från förnybara bränslen är en del av det naturliga kretsloppet och bidrar inte till att öka CO2-utsläppen i atmosfären. Det råder stor efterfrågan på etanol som fordonsbränsle, och produktionen ökar snabbt över hela världen. Etanol hanteras på samma sätt som andra flytande fordonsbränslen, vilket innebär att existerande infrastruktur för distribution kan användas. För ytterligare information kontakta: •Leif Nyström, chef för Scania Sveriges bussförsäljning, tel 070 566 21 52 •Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 070 346 88 11

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.