Scania levererar motorer till räddningsfordon för amerikanska flygplatser

Motorer från Scania som uppfyller de strängaste utsläppsvillkoren kommer att användas i räddningsfordon på flygplatser i USA.

Scania levererar 24 16-liters V8-motorer till Oshkosh Airport Products räddningsfordon Striker 6x6 och Striker 4x4 vilka är utvecklade för användning på flygplatser (så kallade airport rescue and firefighting-fordon eller ARFF). Motorerna är optimerade för Oshkoshs drivlina och uppfyller utsläppskraven i enlighet med nordamerikanska Tier 4. Räddningsfordonen ska användas på John F. Kennedy International Airport, Newark International Airport, LaGuardia International Airport och Teterboro Airport i New York och New Jersey.

Art Schuchert, försäljnings- och marknadsdirektör på Scania i USA, är nöjd med de båda företagens samarbete kring den här leveransen som han tror är starten på ett utökat samarbete med Oshkosh.

– Det här projektet är viktigt för Scania och det ger oss möjlighet att leverera till serieproduktionen av de prestigefulla Striker-fordonen, säger han.

Enligt Jeff Resch, Vice President och General Manager på Oshkosh Airport Products, var anledningen för Oshkosh att välja Scania enkel.

Scania är känt för branschledande kvalitet, prestanda och service vilket gör det vettigt att använda företagets motorer i alla våra Striker-modeller, säger han.

Rikard Mattsson är kundansvarig på Scania och ansvarig för samarbetet mellan Scania och Oshkosh.

– Vi ser fram emot att få leverera motorer till Oshkosh som ger dess produkter högsta möjliga prestanda och tillförlitlighet och som backas upp av vårt växande servicenätverk i Nordamerika, säger han.

För mer information, kontakta:

Art Schuchert, Sales and Marketing Director, Scania USA, Inc.
Telefon: + 1 210 679-3125

E-post: art.shuchert@scania.com

Rikard Mattson, Area Manager, Scania Engines
Telefon: + 46 8 553 516 92

E-post: rikard.mattsson@scania.com

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och
bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder
kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har idag
46 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige.
Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av
såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor
Scanias pressreleaser finns på
www.scania.com/group

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.