Scania lyfter fram bränslemästare från hela Europa

I oktober lanserar Scania sajten och tävlingen Scania Fuel Masters där förare kan jämföra sina mest bränsle­effektiva körningar med varandra via sina mobiler. Deltagarna tävlar om priser från Scania och erkännanden från andra förare.

- Det här är ytterligare ett sätt för Scania att tydliggöra hur fokuserade vi är på låg bränsleförbruk­ning, säger Björn Fahlström, Vice President Product Management för Scania Trucks.

- Vi på Scania har varit oerhört framgångs­rika med våra Euro 6-drivlinor i ett stort antal oberoende bränsletester i media de senaste åren. Nu vill vi ge de verkliga hjältarna, förarna, ett lättsamt forum för att berätta och visa upp sina bästa prestationer bakom ratten.

Scania Fuel Masters ska pågå i åtta veckor och är öppen för alla förare som kör Euro 5- eller Euro 6-lastbilar, oavsett märke.

- Vi ser en stor förändring i förarnas beteende, säger Björn Fahlström. Tack vare att Scania har drygt 140 000 upp­kopp­lade fordon kan vi följa hur förbruk­ningen per tonkilometer stadigt minskar. För­utom all produkt­utveckling från vår sida är det uppenbart att faktorer som förar­träning, ökad medvet­enhet om vad låg förbruk­ning innebär för totalekonomin och för en hållbar utveckling också är starkt bidragande till att förbrukningen stadigt sjunker.

Att medverka i Scania Fuel Masters är enkelt. Förarna rapporterar själva sina resultat via en app där de också anger fordonsdata, fordonets totalvikt, vägförhållandena och vädret, tillsammans med en bild på bilen. Det är helt upp till förarna själva att avgöra om exempelvis 36,5 liter/100 km längs sträckan Warszawa – Gdansk är ett bra resultat i hällregn för en Scania G 450 6x4 dragbil som har en maskintrailer med en grävmaskin bakom sig.

Eftersom andra förare kan ge en ”gilla-honk” till resultat som presenteras på Fuel Master-sajten, är Björn Fahlström säker på att det blir rent spel.

- Det säger sig självt att man gör självmål om man uppger orimliga resultat inför andra förare, säger han.

Förutom att rapportera sina körprestationer kan man också hitta tips och råd från en Scania-coach på sajten. Där finns också en quiz med Scania-relaterade frågor. Tipsen levereras i form av korta filmer med Cem Kizilkaya, välkänd förartränare på Scania Transportlabora­torium i Söder­tälje. En jury med fyra kvalificerade Scania-medarbetare väljer varje vecka ut tre vinnare som har gjort särskilt goda prestationer och därför belönas med en Scania-klocka. Alla slags lastbilar kan vara med och tävla och juryn tar hänsyn till fordonstyp och uppdrag.

Även om det kan verka lite märkligt att förare av fordon från andra tillverkare än Scania får delta, är det inget Scania fruktar.

- Scania har ett grundmurat självförtroende beträffande vad våra fordon och tjänster levererar i form av prestanda och kvalitet, säger Björn Fahlström.

- Då har man inget att frukta av att låta andra förare vara med. Utifrån sina förutsättningar kan ju de också göra ett bra jobb.

För mer information, kontakta:

Örjan Åslund, Product Affairs, tel. +46 70 289 83 78
orjan.aslund@scania.com

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se