Scania och Doosan Infracore utökar samarbetet

Scania och sydkoreanska maskintillverkaren Doosan Infracore har kommit överens om att ytterligare utöka sitt samarbete. Enligt avsiktsförklaringen kommer Scania från år 2014 att leverera motorer till en större del av Doosans produktutbud än idag. I nuläget gäller avtalet midjestyrda dumprar och stora hjullastare.

– På längre sikt räknar vi med att leverera långt över 3000 motorer per år till Doosan Infracore. Samarbetet har stärkt vår position på den växande asiatiska marknaden, säger Robert Sobocki som är Senior Vice President och ansvarig för Scania Engines.

Doosan Infracore är väl positionerade på den kinesiska marknaden. Försäljningen uppgår till mer än 20 000 maskiner per år och flera av modellerna i utbudet kommer att drivas av motorer från Scania.

– Vi har testat Scanias motorer i våra produkter och de uppfyller våra högt ställda förväntningar på driftsäkerhet, prestanda och bränsleeffektivitet. Vi uppskattar också Scanias modulkoncept. Att ha samma motorplattform för alla utsläppsnivåer är en stor fördel. Det hjälper oss exempelvis vid utformningen av installationer och tack vare Scanias globala servicenätverk får våra kunder också tillgång till utmärkt stöd, säger Andrew H. Choi som är Sourcing Director på Doosan Infracore.

– Våra motorer uppfyller OEM-tillverkarnas förväntningar och återkopplingen de ger oss visar inte bara att våra produkter är starka utan också att bränsleeffektiviteten har förbättrats, tillägger Robert Sobocki.

Scanias industrimotorer kommer att klara utsläppsreglerna enligt Stage IV och Tier 4 final med EGR- och SCR-teknik och utan partikelfilter. Den nyutvecklade motorplattformen är mycket driftsäker och används för alla utsläppsnivåer från Stage II till Stage IV.

Doosan Infracore är en ledande sydkoreansk maskintillverkare med ett brett utbud av bland annat anläggnings- och verktygsmaskiner. Doosan Infracore ägs av det globala företaget Doosan Corporation.

Scania ställer ut sina motorer för Stage IV och Tier 4 final på den franska fackmässan Intermat som äger rum 16-21 april. Scania finns i monter G 151 i hall 5A.

Doosan Infracore ställer ut anläggningsmaskiner på Intermat i monter 6-G079 i hall 6.

För mer information kontakta:

• Hans-Åke Danielsson, Press Manager, tel 08-553 856 62
  • Robert Sobocki, Head of Scania Engines, tel 08-553 895 40

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.