Scania och GAZ Group levererar 120 bussar till Moskva

Scania fortsätter att stärka sin ställning som leverantör av chassin till bussar för kollektivtrafiken i Moskva i samarbete med den ryska fordons­tillverkaren GAZ Group. Utöver de 709 bussar som har levererats till Mostransavto för trafiken i Moskvaregionen och Sotji, levererar Scania och GAZ nu 120 bussar till operatören Mosgortrans som ska trafikera Moskvas stad.

Bussarna till Mosgortrans är av samma modell som dem som tidigare levererats till Moskvaregionen – Golaz Voyage. De är byggda på Scanias tvåaxliga chassi och har Euro 4-motorer med SCR-teknik. Samtliga bussar är utrustade med det automatiserade växlingssystemet Scania Opticruise, och 50 av dem är handikappanpassade.

− Vi noterar med glädje det fortsatta förtroendet för Scanias bussteknologi. Ju fler av våra bussar som sätts i trafik i Moskva, desto större bli affären för våra service­verkstäder, säger Hans Tardell, VD för Scania Rus.

Mosgortrans är en av Europas största kollektivtrafikföretag och transporterar dagligen cirka 5,5 miljoner passagerare med bussar, trådbussar och spårvagnar i Moskva. Bolaget har en flotta på drygt 5,300 bussar och 40,000 anställda.

För ytterligare information, kontakta Håkan Jyde, Head of Buses, Coaches and Engines, Russia & CIS, e-mail hakan.jyde@scania.ru, tel + 7 985 768 08 54.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 38 600 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se