Scania och Volkswagen i samarbete om finansiella tjänster på den kinesiska marknaden

Scania Sales (China) Co., Ltd och Volkswagen Finance (China) har bildat en strategisk allians som gör det möjligt för Scania att erbjuda sina kunder flexibla finansiella lösningar som hjälper dem att expandera sin verksamhet med bättre kontroll av kostnader och risker.

− Genom samarbetet tar Scania China ett stort steg framåt när det gäller ett komplett tjänsteerbjudande till sina kunder, säger bolagets vd Peter Sjöblom.

Kinesiska transportbolag strävar i ökande utsträckning efter att optimera sina rörelsekostnader på samma sätt som görs på mogna marknader.

”De efterfrågar en högre nivå på finansieringstjänster för att kunna satsa på sofistikerade fordon med högre investeringskostnad, säger Peter Sjöblom.

Samarbetet med Volkswagen möjliggör för Scanias kinesiska kunder att välja de finansiella produkter och tjänster som bäst motsvarar behoven i deras långsiktiga affärsplaner, inklusive möjlighet till lån med upp till fyra års löptid.

Volkswagen Finance är ett dotterbolag till Volkswagen Financial Services AG och  det första utländskt helägda bolag inom fordonsindustrin som erbjuder finansiella tjänster i Kina.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,  tel 08 553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2010 uppgick faktureringen till 78 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.