Scania presenterar motorer för framtida miljökrav

Scania står nu redo att börja leverera lastbilar med motorer som uppfyller de europeiska utsläppskrav (Euro 6) som införs 31 december 2013. Motorerna kombinerar ett flertal innovativa tekniska lösningar som minskar utsläppen radikalt. Utsläp­pen av kväveoxider och partiklar minskar med omkring 80 procent jämfört med de krav som gäller idag (Euro 5).

Scanias Euro 6-motorer gör det möjligt för transportörer som är angelägna att ta nästa steg att investera i den grönaste tekniken på marknaden. De kommer att kunna dra nytta av lägre motorvägsavgifter och andra incitament som kan införas av myndigheter. Fordon som uppfyller den senaste utsläppsnormen får också ett högre andrahands­värde.

− Vi är stolta över att redan nu kunna göra denna tekniska bedrift tillgänglig för våra kunder. De nya motorerna är konstruerade för att ge samma prestanda och bränsleeffektivitet som motsvarande Euro 5-motorer, säger Martin Lundstedt, Executive Vice President med ansvar för Scanias försäljning och marknads­föring.

Vid utvecklingen av Euro 6-motorerna, som gjorts i egen regi, har Scania kombinerat alla de nya tekniker som företaget utvecklat de senaste åren: EGR (avgasåterföring), variabel turbogeometri, common-rail-insprutning, SCR (selective catalytic reduction) och parti­kelfiltrering.

− Till det kommer vår nya styrteknik för motor och avgasrening, som nu integrerats till ett system, säger Jonas Hofstedt, Senior Vice President och chef för Scanias drivlineutveckling.

Utvecklingen av den nya motorgenerationen och teknik för den kommande emissionslagstiftningen har tagit fem år och inneburit kostnader för Scania på cirka 10 miljarder kronor.

Euro 6-standarden träder i kraft i EU och vissa grannländer den 31 december 2012 för nya fordonsmodeller och ett år senare för samtliga nya fordon som säljs.

Euro 6 är det första steget mot en implementering av en harmoniserad utsläpps­standard för Europa, Nordamerika och Japan. Den kommer att underlätta sam­ordning och utveckling av framtida standarder.

För ytterligare information om Scanias motor och teknik för Euro 6 samt detaljer kring utsläppsnivåer etc, besök gärna pressrummet på www.scania.com/se.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2010 uppgick faktureringen till 78 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.