Scania publicerar års- och hållbarhetsredovisning 2016

Scania ser tillbaka på ett år med rekordförsäljning, ett starkt rörelseresultat och milstolpen med introduktionen av den nya lastbilsgenerationen; företagets mest energieffektiva lastbil någonsin.

Samma år som Scania firade sitt 125-årsjubileum gjordes den största lanseringen i företagets historia: den nya lastbilsgenerationen. Trots tuffa marknadsförhållanden under 2016 nådde Scania rekordnivåer i försäljning och levererade ett starkt rörelseresultat.

– 2016 var ett fantastiskt år i Scanias historia och början på ett nytt kapitel. Från en redan ledande position har vi satt ett nytt riktmärke för vad som är premium i branschen, med nya produkter och tjänster som stöttar vår resa mot en framtid med hållbara transporter, säger Scanias VD Henrik Henriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen 2016 ger en översikt av hur hållbarhet är fast rotat i Scanias verksamhet och visar på vårt huvudsakliga bidrag till samhället - att leverera hållbara transportlösningar genom att förbättra kundens lönsamhet.

Läs hela års- och hållbarhetsredovisningen.

För mer information, kontakta: Karin Hallstan, Public Relations Manager,
tel 076 842 81 04, e-post karin.hallstan@scania.com

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och
bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder
kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har idag
46 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige.
Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av
såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor
Scanias pressreleaser finns på
www.scania.com/group