Scania säkrar Australiens första order för Euro 6-stadsbussar

Regeringen i Australian Capital Territory – huvudstadsregionen Canberra – har utsett Scania till leverantör av sin nya flotta med 77 Euro 6-stadsbussar. Australian Capital Territory Internal Omnibus Network (ACTION) blir därmed den första bussoperatören i Australien att anamma den nya Euro 6-tekniken.

– ACTION har valt att gå i spetsen för att införa Euro 6, säger Trevor O’Brien, bussförsäljningschef på Scania Australia. Den federala australiensiska regeringen har ännu inte angett när Euro 6 ska införas i landet, vilket understryker hur framtidsinriktad operatören är.

De första av de 77 2-axliga stadsbussarna med 9-litersmotorer kommer att levereras under första halvåret 2014. ACTION har precis tagit emot 33 nya ledbussar från Scania och operatören har även 26 Scania 14,5-metersbussar och 54 Scania gasbussar i flottan.

De nya stadsbussarna på 12,5-meter kommer att karosseras av den australiensiske karossören Custom. Bussarna är utrustade för 48 sittande och 18 stående passagerare.

– Bussarna är miljövänliga, bränslesnåla och allra viktigast släpper ut ett absolut minimum av skadliga ämnen, säger Shane Rattenbury, Australian Capital Territorys minister för delstatlig  och kommunal service.  De kommer att bidra till renare  luft med minskade föroreningar i Canberra.

­– ACTION blir den första stadsbussoperatören att ta dessa förbättrade och miljövänligare bussar i drift, konstaterar han. Det är ett litet bidrag till att etablera Canberra som ledande i miljö- och hälsofrågor.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Risberg, Scania Sales and Marketing, Buses and Coaches, tel. 08-553 800 48

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 38 600 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.