Scania säljer 102 bussar och stärker sin ställning i Italien

Scania säljer 102 bussar och stärker sin ställning i Italien Scanias försäljning av bussar i Italien, en av Europas största bussmarknader, fortsätter att gå bra och marknadsandelen ökar. - Under de sista veckorna i oktober sålde vi 102 bussar för stads- och linjetrafik till fyra kunder, säger Henry Jonsson VD för Scania Bus Italy. De största enskilda affärerna är 42 bussar för stadstrafik till Lecce och 26 för linjetrafik till Sardinien. Scanias bussatsning i Italien, har under de senaste åren resulterat i en markant ökad försäljning. I fjol avancerade Italien till Scanias tredje största bussmarknad med 350 sålda bussar. - Det är speciellt inom stads och linjebussegmentet, som vi stärkt vår närvaro, säger Henry Jonsson. Huvuddelen av de nu sålda bussarna är byggda på Scanias linjebusschassi L94 och försedda med karosser från inhemska De Simon och spanska Irizar, två karossörer som Scania sedan länge har ett nära samarbete med. För ytterligare information kontakta Gunnar Boman, tel 08 553 89510 eller 070-550 8606. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania ett av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 blev faktureringen 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkningen sker i Sverige, Brasilien och Mexiko. Busskarossering sker i Sverige, Polen och Ryssland Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/05/20031105BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/05/20031105BIT00400/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.