Scania satsar i Sydkorea

Scania satsar i Sydkorea Scania har beslutat att initialt investera 1,3 MUSD i en ny distributörsanläggning i Sacheon i södra Sydkorea. Samtidigt studerar Scania möjligheten att utveckla Sacheon till ett nytt nav för sin expanderande sydkoreanska affär. I samband med etableringen av Scanias nya anläggning har en principöverenskommelse (letter of intent) träffats med den lokala provinsregeringen om disposition av mark och annat stöd. Avsikten är att efterhand koncentrera huvuddelen av Scanias fortsatt starkt växande verksamhet i Korea dit. Med dagens växande volymer riskerar Scania brist på kapacitet i Korea. Uppgörelsen med provinsregeringen ger utrymme för framtida investeringar på upp till totalt 30 MUSD under en femårsperiod. Om Scania väljer att fullt ut utnyttja möjligheten till expansion i Sacheon handlar det också om att där utöka den lokala tillverkningen av påbyggnationer, som i dag sker i Naju. I planen ingår även att uppföra ett nytt centrallager för reservdelar. Sacheon ligger strategiskt nära två flygplatser och några av Sydkoreas viktigaste djuphavshamnar. Sydkorea har efter den ekonomiska krisen 1997-1998 utvecklats till att åter bli en av Scanias starkaste marknader i Asien. Scanias nybilsförsäljningen av tunga lastbilar, som under krisen gick ner till nära noll, hamnar i år kring 1 200 fordon. Scania är marknadsledande bland importmärkena och hade fram till november i år levererat 1 100 bilar. För ytterligare information kontakta Bo Östlund, Business Communications, tel 08-553 82846, e-post bo.ostlund@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT00400/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/17/20011217BIT00400/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.