Scania stärker samarbetet med Laxå Special Vehicles

Scania har förvärvat 30 procent av aktierna i Laxå Special Vehicles. Bolaget har en lång tradition av nära samarbete med Scania och svarar för anpassning av specialfordon som till exempel tungdragare och brandbilar.

– Vi stärker banden med en partner som har kompetens av strategisk betydelse för vår satsning på att öka försäljningen av specialfordon på den globala marknaden, säger Scanias försäljnings- och marknadsdirektör Martin Lundstedt.

Laxå Special Vehicles har idag 75 anställda. Verksamheten har alltsedan den inleddes på 1960-talet varit fokuserad på anpassning av hytter och chassier till specialfordon. Bolaget ägs sedan 1999 av vd Dan Ekholm och tre ytterligare personer i ledningen.

– Med Scania som delägare får vi en partner som stöttar vår strategi och ökar våra möjligheter att utveckla verksamheten för att fortsätta växa på den internationella marknaden för specialfordon, säger Dan Ekholm.

Scania är sedan många år bolagets enskilt största kund. I Laxå tillverkas bland annat manskapshytten Scania CrewCab för att sedan slutmonteras vid Scanias chassiverkstad i Södertälje.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.