• Scania/

Scania tvingas tillfälligt stoppa leveranser och försäljning av V8-motorer till följd av strejk hos komponentleverantör

En långvarig strejk hos en av bolagets viktiga leverantörer av gjutna motorkomponenter har lett till att Scania inte kan leverera drygt 2 000 lastbilar som beställts med V8-motorer. Även försäljningen av industri- och marinmotorer påverkas.

– Det är djupt beklagligt att vi för närvarande inte kan erbjuda våra kunder V8-motorn, som både är branschens riktmärke och en del av Scanias DNA. Vår försäljningsorganisation fokuserar nu på att kunna erbjuda alternativa motorer i 13-litersutförande eller andra lösningar som säkerställer att drabbade kunder kan fullgöra sina kundåtaganden. Det handlar enkelt uttryckt om att vi anstränger oss till det yttersta för att behålla våra kunders förtroende, säger Scanias försäljningsdirektör Christian Levin.

Den pågående strejken inleddes den 14 juni. Scania har även tidigare under detta år drabbats av störningar i leveranserna från denna leverantör.

– Vi har haft ett partnerskap med leverantören under mer än 20 år. Vi gör nu allt vi kan för att säkra och optimera vår leverantörskedja i syfte att undvika ytterligare besvär för våra kunder, säger Scanias inköpsdirektör Anders Williamsson.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 862.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG, som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.