Scania upp 175 procent

Motorboom i Brasilien: Scania upp 175 procent Scania har sedan årsskiftet ökat sin motorförsäljning i Brasilien med 175 procent. Bakom boomen ligger landets energikris som kraftigt ökat efterfrågan på dieseldrivna generatoraggregat. Tidigare i år införde den brasilianska regeringen elransonering i vissa områden för att undvika elbrist. Energikrisen drabbade både privatpersoner och företag. Som en följd av elransoneringen beslöt många företag att garantera sin egen elproduktion genom att köpa generatoraggregat. För Scania innebar detta en betydande försäljningsökning. - Vi räknar med att leverera cirka 2 400 motorer i år, berättar Lennart Hjelte, Senior Vice President vid Scania Industri & Marinmotorer. Det är ungefär tre gånger så många som förra året och vår marknadsandel har nu gått upp till cirka 40 procent. Scania har egen motorfabrik och försäljningsorganisation i Brasilien, vilket gör det möjligt för Scania att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. - Att vi finns på plats i Brasilien och kan erbjuda service i hela landet är självklart viktigt för våra framgångar, säger Lennart Hjelte. Scania levererar motorer till flera viktiga generatortillverkare i Brasilien, till exempel Atlas Copco, Chicago Pneumatic och SMDO samt den lokala tillverkaren Maquigeral som också sedan länge använder Scania- motorer. För ytterligare information, kontakta · Annika Stenlund, Scania Industri- och Marinmotorer, telefon 08-553 899 90 eller mobil 070-578 99 90, eller · Otávio C.F. de Barros, Scania Latin America, Industrial and Marine Engines, telefon +55 11 43 44 92 48. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00250/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/04/20011204BIT00250/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.