• Scania/

Scania utvidgar sitt program för alternativbränslen ytterligare: Unik V8-motor för Euro 6 och 100 procent biodiesel

Scania adderar nu ytterligare ett miljöalternativ till sin branschledande palett med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer. Det är Scanias 16-liters 580-hästars V8-motor som nu finns att beställa i ett utförande för upp till 100 procent bio­dieseldrift (EN 14214) ihop med R-serien. Scania har därmed fem olika motorer för biodieseldrift i sitt program, i ett effektspann från 320 till 580 hästkrafter.

I grundutförandet erbjuder nytillskottet hela 2,950 Nm redan från 1,000 r/min. Den robusta konstruktionen hos Scanias V8-motor har gett den en särställning baserad på hur den parar oöverträffad prestanda med livslängd och andra­­handsvärde.

- Ingen annan tillverkare har mäktat med att utveckla fem biodieselmotorer i Euro 6-utför­ande, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan. Vi  är ensamma om att ha en lämplig biodiesel för i princip alla kunder, oavsett i vilken slags applikation de planerar att använda sina bilar. Att vi nu även kan erbjuda en V8 till kunder med krävande uppdrag och tillgång till biodiesel är glädjande och ett bevis för hur Scanias modultänkande ger kunderna mervärden också på miljösidan.

Såväl SCR som EGR används för efterbehandlingen av motorns avgaser. Enligt Scanias egna beräkningar förlorar motorn inte mer än högst 8 procent av sin effekt när den körs på 100 procent biodiesel. Samtidigt måste man räkna med en mindre  förbrukningsökning, in­klusive den AdBlue som SCR-systemet använder.

- Effekttappet är hanterligt om man har med i beräkningen att få lastbilsmotorer är lika starka ens om de körs på diesel, framhåller Joel Granath. Och det man tappar i styrka vinner man på miljösidan. Exakt hur mycket beror på hur det bränsle som används har producerats. Men det finns biodiesel på marknaden som minskar CO2-utsläppen med upp till 80 procent. Om det dessutom finns kostnadsfördelar som exempelvis lägre skatt, är biodiesel ett mycket attraktivt alternativ för många kunder.

Biodiesel är ett befriande okomplicerat miljöbränsle att använda. Chauffören behöver enbart tanka och köra som vilken bil som helst, bränslet är dessutom fullt blandbart i alla proportioner med vanlig diesel om det tillfälligt inte finns att tillgå. För övrigt kan samt­liga av Scanias dieselmotorer i Euro 6-utförande drivas med 10 procents in­bland­­ning av biodiesel utan några särskilda åtgärder.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se