Scania välkomnar en tydlig och långsiktig ägarstruktur

Volkswagen AG har idag har meddelat att bolagets erbjudande till aktieägarna i Scania accepterats i sådan utsträckning att Volkswagen kommer att äga mer än 90 procent av aktierna i Scania. Med anledning av detta lämnar Scanias vd och koncernchef Martin Lundstedt följande kommentar:

”Volkswagen har varit vår huvudägare sedan 2000 och konsekvent stått bakom Scanias strategi, affärsmodell och investeringar. Ägarstrukturen har nu klarlagts, och Scania och dess ledning välkomnar att vi nu får möjlighet att utöka våra samarbetsprojekt med Volkswagen och MAN utan restriktioner och därmed skapa en framgångsrik, global fordonsallians med stark identitet för varje varumärke.

Genom de nya möjligheterna att använda gemensamma resurser och kompetenser inom Volkswagenkoncernen ökar vår förmåga ytterligare att leverera lönsamma och hållbara lösningar till våra kunder. Detta kommer också att stödja vår tillväxtstrategi till år 2020.

I Scania kommer vi att vidareutveckla vår ledande position inom kommersiella fordon, tjänster och lösningar för framtiden.

Jag är också övertygad om att det kommer att vara till fördel för våra anställda att fullt ut tillhöra Volkswagenfamiljen.”

För ytterligare information, kontakta Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör, tel 073 988 35 57.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se