Scaniaforskare får ansett stipendium

Scaniaforskare får ansett stipendium Scanias industridoktorand Pär Mårtensson har belönats med det prestigefyllda Alde Nilsson-stipendiet för sina insatser inom produktionsteknisk forskning. Stipendiet delades ut på Tekniska Mässan i Stockholm i dag. 28-årige Pär Mårtenssons forskning rör förbättrad IS/IT-stödd kommunikation mellan beställande industriföretag och utrustningsleverantörer under projektering och installation av produktionsanläggningar. Inom sin forskning har han utvecklat ett webbaserat arbetssätt, som medger att information kan utbytas i realtid mellan beställaren och en eller flera leverantörer. Informationen samlas på en projektwebbplats, som både beställande industriföretag och utrustningsleverantörer har tillgång till. - Effektivare samverkan under arbetets gång resulterar i att beslutsunderlagen får högre precision och kvalitet. Genom att på ett effektivt sätt strukturera och knyta ihop data om produkt och tillverkningsprocess med leverantörers data om tillverkningsutrustningar, kan man tidigt under projekteringen upptäcka och åtgärda problem. Tillverkningssystemets utformning är ju starkt beroende av produktens konstruktion, säger Pär Mårtensson. Ett viktigt inslag i Pär Mårtenssons forskning är att han för ändamålet använder och utvecklar fordonsindustrins standard för informationsutbyte - STEP (Standard for Exchange of Product model data). Hösten 2002 kommer en första version att visas på robotmässan ISR i Stockholm. Denna demonstrationslösning är en del av ett forskningssamarbete mellan Scania, ABB och tysk bilindustri. I december 2002 ska också Pär Mårtenssons doktorsavhandling vara klar. På Scania är Pär Mårtensson verksam inom produktionsteknik och projektering. Han är även en av företagets framgångsrika industridoktorander. Akademiskt tillhör han Institutionen för Industriell Produktion vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Stipendiet från Alde Nilssons ABB-stiftelse är på 50 000 kronor. Senast 1999 tilldelades en annan Scaniaforskare, Per Petersson, detta ansedda stipendium för insatser inom produktionsteknisk forskning. Bild på Pär Mårtensson finns på www.scania.com, under länken Media services. Information om Alde Nilssons ABB-stiftelse finns på www.abb.se För ytterligare information, kontakta: · Pär Mårtensson, Scania, 08-55380472 eller 070-9721224 par.martensson@scania.com · Ulf Söderström, presschef, Scania, 08-55381044 eller 070- 6809595, ulf.soderstrom@scania.com Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00430/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00430/bit0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.