Scanialastbil med Euro 6-motor får tyskt miljöpris

Scania har den för miljön skonsammaste lastbilen i klassen för tunga dragbilar. Det anser de ansedda tyska branschtidningarna VerkehrsRundschau och Trucker som har tilldelat Scania G 410 utmärkelsen ”Green Truck 2014”.

Med en snittförbrukning på rekordlåga 23,29 liter diesel per 100 km placerar sig Scania G 410 med totalt 6,702 poäng med god marginal först i den omvärldsranking som tidningarnas prestigefulla utmärkelse baserar sig på.

I första hand baserar sig utvärderingen beträffande miljöpåverkan på den bränsleför­bruk­ning och de avgasemissioner som fordonet ger upphov till enligt de omfattande förbrukningstester som de båda branschtidningarna utför på ett krävande vägavsnitt.

− Vi gläds över utmärkelsen Green Truck, inte minst som det är andra gången en Scanialastbil med Euro 6-motor får priset, säger Christian Hottgenroth, försäljningsdirektör för Scania Tyskland och Österrike.

− Redan för två år sedan fick vi ta emot priset första gången för modellen Scania R 480 med Euro 6-motor. Att vi nu med G 410 Euro 6 kan erbjuda marknadens minst miljöpåverk­ande dragbil i tunga klassen gör oss extra stolta, säger Christian Hottgenroth. Scanias ingenjörer har haft bränsleför­brukning, till­gänglighet och minskad miljöpåverkan som ledstjärnor i arbetet med att utveckla den senaste generationen av Scania Streamline. För fler­talet av våra kunder har just dessa aspekter tillsammans med kostnadseffektivitet kommit att bli helt avgörande i deras verksamhet.

Utsläppsstandarden Euro 6 blev obligatorisk för nya lastbilar och bussar i Europa från och med 31 december 2013. Scania lanserade de första Euro 6-lastbilarna redan 2011, och den generationen presenterades hösten 2013.

För ytterligare information, kontakta Örjan Åslund, Product Affairs, tel 08 553 708 37.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.