Scaniaorder på 55 bilar till Ungern - största ordern hittills

Scaniaorder på 55 bilar till Ungern - största ordern hittills Scania har tecknat order om leverans av 55 lastbilar till det i Ungern verk- samma holländska transportföretaget Rynart. Ordern är den hittills största i Ungern, där Scania sedan 1995 driver affären i egen regi genom det helägda dotterbolaget Scania Hungaria. Rynart är Scanias största kund i landet och bolaget har sedan tidigare flera Scania-bilar i sin växande flotta. Under förra året sålde Scania Hungaria 30 lastbilar till åkeriet. - För Scania Hungaria är det viktigt att ha minst en av de stora operatörerna som kund, kommenterar Thomas Bertilsson, sedan den första juli ny VD för Scania Hungaria. De stora volymerna i landet upphandlas av en krets stora flottägare och Rynart är en av de snabbt växande transportörerna i Ungern. Marknaden för tunga lastbilar i Ungern (över 16 ton) beräknas i år till drygt 1 400 fordon. Scanias marknadsandel har under de senaste åren legat kring 10 procent och närmar sig nu 12 procent. Fordonen till Rynart består av lastbilar, Scanias P94-or med motorer på 230 hk, och dragbilar för containertrafik, de senare utrustade med Scanias 11-litersdieslar på 380 hk. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/08/20020708BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/08/20020708BIT00200/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.