Scanias ”wearables” visar vägen

Scania tar täten i ”wearable-tekniken” – den växande trenden att förena mode med teknik – med en smart klocka som kommunicerar med lastbilen. Scania Watch blir det enkelt att inhämta uppgifter om bland annat bränsleförbrukning, effektiv körning och genomsnittlig hastighet. Den kan även ta emot påminnelser om inkomna e-postmeddelanden, SMS och samtal.

– Användningen av ”wearables” är visserligen ännu i sin linda och marknaden är begränsad. Men vi ser många spännande möjligheter med att knyta klockan till information från fordonens styrsystem tillsammans med data från vårt system för realtidsuppföljning av och analys av lastbilsflottan, säger Mattias Lundholm, chef för Scanias utveckling av uppkopplade tjänster.

Scania har utvecklat klockan tillsammans med Sony Mobile.

– Vi ville ta fram en teknisk lösning som gör Scania Watch till ett verkligt stöd för förare. Dagens appar för så kallad fleet management, logistik- och fordonsadministration riktas främst till åkerier. Med Scania Watch tar vi tekniken ett steg längre och gör klockan till ett stöd för föraren i hans eller hennes dagliga arbete, säger Scanias projektledare Jonas Svanholm.

Den första versionen, som lanseras i en begränsad upplaga på 999 klockor, kallas Black Griffin. Scania utvecklar enheten kontinuerligt genom att förbättra användningsområdena och tillföra fler funktioner som görs tillgängliga för klockanvändarna genom nedladdning.

– Vi hoppas att i kommande versioner bland annat ha funktioner som avläser förarens puls. Detta öppnar möjligheter till en rad olika hälso- och säkerhetstillämpningar för förare, säger Jonas Svanholm.

Läs mer om Scania Watch på www.scania.com/watch

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,  tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se