Scanias halvårsrapport den 19 juli

Scanias halvårsrapport den 19 juli Scania presenterar sin halvårsrapport den 19 juli vid en gemensam press- och analytikerkonferens i Stockholm på Operaterrassen klockan 12:00. I halvårsrapportens resultat ingår realisationsvinsten från försäljningen av Svenska Volkswagen och Din Bil. EU:s konkurrensmyndighet har godkänt Scanias försäljning av sin 50- procentiga andel av importörsverksamheten Svenska Volkswagen AB och den helägda svenska återförsäljarkedjan Din Bil Sverige AB till Volkswagen AG i Tyskland. Den sammanlagda realisationsvinsten beräknas till 550 miljoner kronor och kommer att ingå i resultatet för första halvåret. För ytterligare information: Joanna Daugaard, Investor Relations, tel 08-553 837 16, mobil 070-518 3716. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00620/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.