Scanias nya lastbilsprogram komplett

Scanias nya lastbilsprogram komplett Med lanseringen av P- och T-serierna fullbordar Scania nu sitt nya lastbilsprogram. Bland övriga nyheter finns bland annat en ny 9- litersmotor baserad på samma modulära förbränningsrum och teknik som Scanias övriga motorer samt en Euro 4-version av 12-litersmotorn för kunder som redan nu efterfrågar extra låga emissionsnivåer. Scanias nya lastbilsprogram visas i sin fulla bredd på lastbils- och bussutställningen IAA i Hannover den 23-30 september. Införandet av det nya lastbilsprogrammet, som inleddes i april med lanseringen av R-serien, fullbordas nu med P- och T-serierna. Samtidigt kompletteras R- serien med ytterligare modeller. P- och R-serierna är konstruerade för alla typer av transporter - fjärrtrafik, anläggning och distribution. T- serien är avsedd för fjärrtrafik och anläggning. Omställningen av den europeiska produktionen går enligt plan och Scanias monteringsanläggningar i Sverige, Nederländerna och Frankrike har nu successivt börjat tillverka det nya programmet, vilket kommer att utgöra cirka 20 procent av europaproduktionen 2004. - Införandet av det nya lastbilsprogrammet innebär en viss begränsning av leveranskapaciteten under 2004. Under det första halvåret 2005 kommer vi att uppnå den fulla effekten av omställningen, säger Scanias VD Leif Östling. Scania erbjuder idag det nya programmet på marknader som efterfrågar bilar med högre teknikinnehåll och prestanda. dvs. Väst-, Central- och Östeuropa, Turkiet, Australien och Nya Zeeland. Inom något år tillkommer Japan och Sydkorea. I Sydamerika fortsätter produktionen av 4-serien fram till 2007, vilket innebär att modellutbudet har breddats för att tillgodose behoven på samtliga Scaniamarknader världen över. Först ut är den nya 9- litersmotorn, som även börjar produceras i Sydamerika. Produktionsenheterna i Sydamerika får därmed en ny, global roll i Scanias produktionssystem. Den tekniska kapaciteten på 20 000 fordon per år med lokal tillverkning av alla huvudkomponenter kan också utnyttjas optimalt. Den nya, femcylindriga, 9-litersmotorn gör Scanias motorprogram komplett. Det finns tio motorer, som samtliga ingår i det modulära 9-,11- , 12- och 16-litersprogrammet, med effekter från 230 till 580 hk. Kunder som efterfrågar extra låga emissionsnivåer kan välja en Euro 4-version av Scanias 12-litersmotor med 420 hk redan från september 2004. Precis som fjärrbilarna är de nya anläggnings- och distributionsbilarna utvecklade med fokus på förarens krav på en optimal arbetsmiljö och åkeriets krav på produktivitet. Alla hyttmodeller har en ny ergonomisk interiör med många nya förvaringsmöjligheter. En del av Scanias nyheter, som även innefattar ytterligare modeller av R- serien, kommer att visas publikt för första gången vid mässan Lastbil 2004 i Jönköping 26-29 augusti. Från och med idag presenteras nyheterna även på Scanias hemsida på Internet, www.scania.com För ytterligare information, kontakta: Per-Erik Nordström, Product Affairs, tel 08-553 855 77 Hans-Åke Danielsson, Media Relations, tel 08-553 856 62 Joanna Daugaard, Investor Relations, tel 08-553 837 16 Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 29 100 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2003 blev faktureringen 50,5 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,6 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. [N04023SE] H-Å Danielsson ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/20/20040819BIT00250/wkr0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.