Scanias nya R-serie International Truck of the Year 2010

Scanias nya R-serie har utsetts till International Truck of the Year 2010, som är lastbilsbranschens mest prestigefyllda utmärkelse. I juryns motivering framhålls bland annat den nya R-seriens aerodynamiska utformning, driftsekonomi och det unika stödsystem som sporrar föraren till ett effektivare körsätt.

– Ständiga förbättringar är ett bärande element i Scanias strategi och präglar även produktutvecklingen. Att den nya R-serien utsetts till International Truck of the Year bekräftar att vi lyckats med målsättningen att varje nyhet som Scania lanserar ska bidra till ökad produktivitet, sänkta driftskostnader och förbättrad förarkomfort, säger Scanias VD Leif Östling. – Juryns motivering stämmer med de positiva reaktioner vi får från våra kunder. Den nya R-serien ligger helt rätt i tiden, säger Leif Östling. Juryns ordförande Gianenrico Griffini kommenterar: – Under denna ytterst besvärliga period för bilindustrin och särskilt för tillverkarna av tunga fordon i Europa har Scania tagit fram en toppmodern lastbil som höjer ribban vad gäller bränsleekonomi, köregenskaper och transportekonomi. Utmärkelsen International Truck of the Year 2010 överlämnas till Scania i december detta år. Den tilldelas varje år den lastbilsmodell som starkast bidragit till att effektivisera vägtransporterna. Juryn som består av ledande branschjournalister från 22 europeiska länder skriver bland annat i sin motivering: ”Den nya R-serien bygger på framgångarna hos föregångaren, som utsågs till Truck of the Year 2005. Juryn imponeras inte minst av den fortlöpande utvecklingen. Senaste versionens mer aerodynamisk hyttform minskar inte bara bränsleförbrukningen utan ökar även luftflödet genom motorrummet, vilket förbättrar motorns kylning – något som blir särskilt viktigt vid övergången till nästa generations dieselmotorer som ska uppfylla Euro 6-kraven. Det omkonstruerade automatiserade växlingssystemet Scania Opticruise som introduceras på den nya R-serien uppskattas också för sina snabbare och mjukare växlingar och mer intelligenta växlingsstrategi. Jurymedlemmarna berömmer vidare Scania Driver Support (utvecklat för R-serien) som de flesta i juryn ser som ett nyskapande fortbildningsverktyg som kontinuerligt och proaktivt analyserar förarens beteende under körning. Systemet bedömer bränsleförbrukningen, hur effektiv körningen är och körtekniken som helhet genom ett enkelt men effektivt betygsystem med stjärnor som sporrar föraren att göra sitt bästa. Sist men inte minst imponerar R-seriens nya inredning med den senaste instrumentpanelen, den höga komfortnivån och ergonomin.” För ytterligare information, kontakta - Erik Ljungberg, Senior Vice President Corporate Relations, tel 08-55383557, e-post erik.ljungberg@scania.com - Per-Erik Nordström, Product Affairs, tel. 08-55385577, e-post per-erik.nordstrom@scania.com Ytterligare information om Scanias nya R-serie finns på www.scania.com/media/R2009