Scanias utvecklingshef: Den tunga trafiken kan minskas med en tredjedel

Scanias utvecklingschef: Den tunga trafiken kan minskas med en tredjedel Vid den tyska bilindustriföreningens pressworkshop i Frankfurt idag uppgav Scanias utvecklingschef Hasse Johansson att den tunga trafiken i Europa kan minskas med 30 procent. - Genom att i den nationella lagstiftningen tillåta att längre fordon kan utnyttjas på vissa vägsträckor är det fullt möjligt att spara både vägar och miljö. Samtidigt ökar trafiksäkerheten, säger han. Hasse Johansson var en av de inbjudna talarna vid den tyska bilindustriföreningens workshop i Frankfurt. Workshopen för pressen hölls av den tyska bilindustriförening-en med anledning av den internationella buss- och lastbilsutställningen i Hannover i september i år. Hasse Johansson, som är ansvarig för forskning och utveckling på Scania, talade på temat "The truck in the European road safety strategy". - Antalet tunga fordon på vägarna kan minskas med 30 procent genom att lagstiftningen ändras så att längre fordon kan utnyttjas på vissa körsträckor. Fordonslängder på upp till 25,25 meter används redan i Skandinavien och intresset för denna fordonstyp ökar nu även i andra länder, särskilt bland transportköparna, säger Hasse Johansson. Om den tunga trafiken kan minska innebär det stora besparingar - främst gällande vägarna och miljön. Men även transportörerna vinner på en ändrad lagstiftning. - Lastkapaciteten per fordon ökar med upp till 60 procent. Det gör stora ekonomiska skillnader som ytterst kommer konsumenterna till del. Övriga talare vid workshopen i Frankfurt var bland andra Bernd Gottschalk, tyska bilindustriföreningen, Eckhard Cordes, DaimlerChrysler, Håkan Samuelsson, MAN Nutzfahrzeuge och José Maria Alapont, Iveco. För ytterligare information, kontakta Urban Wästljung, tel 08 553 836 74. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 29 100 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2003 blev faktureringen 50,5 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,6 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige.Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com [N04019SE] P-E Nordström ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/09/20040702BIT00190/wkr0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 104 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänste-relaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i mer än 100 länder och har cirka 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus GmbH. För mer information besök www.scania.com.