Scanias VD blir ordförande för ACEA:s kommersiella fordonsgrupp under 2015

Styrelsen för European Automobile Manufacturers’ Associations (ACEA) grupp för kommersiella fordon har utsett Martin Lundstedt till ny ordförande för 2015.

Styrelsen för den kommersiella fordonsgruppen väljer en ny ordförande för ett år i taget. Ordförandeskapet kan förlängas ytterligare en period.

Martin Lundstedt, vd för Scania, efterträder Wolfgang Bernhard, chef för Daimler Trucks, som tog över ordförandeskapet i ACEA:s kommersiella fordonsgrupp 2013 och fortsatte en andra period under 2014.

– Jag är stolt över att få driva aktiviteterna inom ACEA:s kommersiella fordonsgrupp under året då högsta prioritet för vår bransch är att adressera en av våra tuffaste utmaningar: att ytterligare minska CO2-utsläppen, säger Martin Lundstedt i samband med utnämningen.

I sammanhanget har den kommersiella fordonsgruppen inom ACEA formulerat tre rekommendationer till beslutsfattare:

• Att ta full hänsyn till komplexiteten på marknaden för kommersiella fordon, vilken inte kan hanteras med en ”one-size-fits-all”-strategi;
  • Att förbättra informationen till konsumenterna och på så sätt stärka marknadskrafterna. Det gör kunden till den bästa tillsynsmyndigheten;
  • Att främja ett nära partnerskap mellan alla relevanta intressenter genom en fullt integrerad strategi med syfte att fördubbla den årliga potentialen att minska CO2-utsläppen.

Om ACEA

European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) är baserad i Bryssel och är en branschorganisation för 15 stora bil-, lastbils- och busstillverkare i Europa. Medlemmarna i ACEA:s kommersiella fordonsgrupp är DAF Trucks, Daimler Trucks, IVECO, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Commercial Vehicles och Volvo Group.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se