Största ordern hittills på Scanias specialfordon

Största ordern hittills på Scanias specialfordon: Malaysia köper 60 brandbilar 23 räddningsfordon till Brasilien Scania skall leverera 60 brandbilar till Malaysias statliga brandväsen Bomba. Det är Scanias hittills största enskilda order på räddningsfordon. Samtidigt är det klart med 23 nya katastrofinsatsbilar till Brasiliens flygvapen. Brandbilarna till malaysiska Bomba ska utrustas lokalt i Kuala Lumpur av påbyggaren CME Technologies. Bilarna till Brasilien tillverkas i Brasilien och karosseras i Europa av österrikiska Rosenbauer International. Med den nya ordern har Bomba hittills köpt 100 brandbilar av Scania. De 40 första levererades under senare delen av 1990-talet. De är samtliga utrustade med Scanias manskapshytter, CrewCab. De nya 60 får en liknande konstruktion med plats för fem sex brandmän. Bilarna bygger på Scanias tvåaxliga chassier med 9-litersmotorn. I uppgörelsen mellan Scania och Bomba ingår också kontrakt om service och underhåll samt ett avtal om förarutbildning. Katastrofinsatsbilarna till det brasilianska flygvapnet, så kallade RIV Vehicles (Rapid Intervention Vehicles), får singelmonterade hjul och allhjulsdrift. De bygger på tvåaxliga Scania-chassier med 12- litersmotorn. Leveranserna till både Malaysia och Brasilien skall vara avslutade under första halvåret 2002. För ytterligare information kontakta Håkan Lionell på +46 8 553 83601. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 26 900 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2000 blev faktureringen 53,8 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 4,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00730/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00730/bit0001.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG som snart blir TRATON AG. För mer information besök: www.scania.com.