Tysk branschpress hyllar Scanias miljöprestanda

De ansedda tyska branschtidningarna Verkehrsrundschau och Trucker har tilldelat Scania utmärkelsen ”Green Truck 2012”. Vid sammanvägningen av de omfattande tester som gjorts hamnade Scanias dragbil av modellen R 480 i Euro 6-utförande i topp när det gäller miljöprestanda.

Scanias toppranking är resultatet av lastbilens låga bränsleförbrukning och goda lastförmåga i kombination med att Scania var ensamt om att kunna leverera bilar med Euro 6-motorer när testerna genomfördes under 2011.

− De goda resultat som Scania R 480 Euro 6 har levererat i dessa presstester bekräftar att Scanias ingenjörer har gjort ett utmärkt jobb vid utvecklingen av Euro 6-motorerna genom att fokusera på kundernas krav på effektiva transportlösningar, säger Scania Deutschlands försäljningsdirektör Christian Teichmann.

Mer information om testerna och resultaten i detalj finns på den tyska tidningens Verkehrsrundschaus hemsida: www.verkehrsrundschau.de/umweltranking

Den nya Euro 6-normen för utsläpp från tunga fordon träder i kraft inom EU och i vissa angränsande länder från 31 december 2012 för nya fordonsmodeller och ett år senare för samtliga fordon. Scania presenterade redan i mars 2011 lastbilar som uppfyller utsläppskraven enligt den nya normen.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se