Världens första elväg invigs i Sverige

Världens första elväg invigs nu i Gävleborg. Elväg Gävle är resultatet av ett unikt samarbete med avsikt att visa vägen för fossilfria transporter. Scania levererar de lastbilar som ska testas i yrkesmässig trafik.

Idag, den 22 juni, invigs världens första elektriska väg i Gävleborg. Den två kilometer långa teststräckan på Europaväg 16 mellan Gävle hamn och Storvik trafikeras av elektrifierade lastbilar från Scania med konduktiv teknik utvecklad av Siemens.

Ett flerårigt samarbete mellan Sveriges regering och den privata sektorn ligger bakom tekniken som gör det möjligt för lastbilar att användas som elektriska fordon när de befinner sig på elvägen och som vanliga hybridfordon utanför.

– Elvägen är en viktig milstolpe på vår väg mot hållbara transporter och en fossilfri framtid, säger Scanias forsknings- och utvecklingschef Claes Erixon.

Lastbilarna i projekt Elväg Gävle är hybrider, dvs fordon som drivs med förbrännings-och elmotor, där biobränsle används för driften av dieselmotorn. På ramen bakom hytten sitter en strömavtagare, pantograf, som möjliggör att lastbilen körs på el när den befinner sig på elvägen. Pantografen är i sin tur ansluten till ledningar i luften som är uppbyggda på högra delen av vägbanan. Lastbilen kan ansluta till ledningarna samt koppla ifrån under rörelse.

När lastbilen lämnar den elektriska delen av vägen kopplas pantografen ur och bilen drivs av en förbränningsmotor eller den batteridrivna elektriska motorn.

Samma sak händer när föraren vill köra om ett annat fordon på den elektriska vägen.

Scania ser elvägar som en viktig komponent i Sveriges ambition att skapa en energieffektivare och helt fossilfri fordonsflotta 2030, liksom en teknik som kan stärka landets konkurrenskraft inom det snabbt växande området hållbara transporter.

– Potentialen för bränslebesparingar genom elektrifiering är avsevärd och tekniken kan bli en hörnsten för fossilfria vägtransporter, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för Scanias forskning inom området.

Region Gävleborg är samordnare av projektet som grundats av Trafikverket, Energimyndigheten, Vinnova, Scania samt Siemens. Projektet omfattar cirka 77 miljoner kronor i offentlig finansiering kombinerat med cirka 48 miljoner kronor i medfinansiering från näringslivet och regionen.

Elvägen är bara en av flera banbrytande tekniker som Scania arbetar med för att sprida hållbara lösningar inom både stadstrafik och landsvägstransporter. Utveckling av alternativa bränslen, hybridiserade och helt elektriska fordon samt autonoma och trådlöst hopkopplade fordon pågår parallellt med arbetet att ytterligare förbättra framtidens produkter.

Tekniska fakta om Scania-fordonet:

Lastbilsmodell: Scania G 360   4x2, vikt 9 ton
Drivlina: Parallellhybrid,   integrerad med växellådan (GRS895)
Förbränningsmotor: 13-liters dieselmotor   på 360 hk (körs på biobränsle)
Elmaskin, effekt: 130kW, 1 050 Nm
Batteri: Li-Ion 5 kWh (ger   körsträcka upp till 3 km utanför elvägen)
Systemspänning: 700 V

För ytterligare information, kontakta:

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com