FYRA GÅNGER HÖGRE ÖVERLEVNAD VID HJÄRNTUMÖR

Report this content

Behandling med Temodal (temozolomide) i kombination med strålning förlänger överlevnaden för patienter med glioblastoma multiforme (glioblastom), den vanligaste formen av hjärntumör, signifikant jämfört med strålning enbart. Överlevnadsfördelen kvarstår i minst 4 år och är då fyra gånger högre bland dem som får kombinerad behandling.

Detta visar uppföljningen av en fas III-studie som genomförts av EORTC (European Organisation for the Research and Treatment of Cancer) i samarbete med the National Cancer Institute of Canada (NCIC). Resultaten presenterades vid Annual Meeting of the American Society for Therapeutic Radiology and Oncology (ASTRO).

“Data som kom 2004 visade att Temodal parallellt med och efter strålbehandling ger signifikant bättre överlevnad än enbart strålbehandling (14.6 jämfört med 12.1 månader, p<0.0001),”, säger doktor René-Olivier Mirimanoff, professor och ordförande, Department of Radiation Oncology, University Hospital, Lausanne, Schweiz. “Tittar vi på uppföljningar på längre sikt, visar data att patienterna har nytta av den kombinerade behandlingen vilken möjliggör en ökad långtidsöverlevnad.”

Tydliga resultat

Uppföljningsår Överlevnad vid behandling
med både strålning och Temodal Överlevnad vid strålbehandling

2 27.2 % 10.9 %

3 16.0 % 4.4 %

4 12.1 % 3.0 %

Om studien

573 patienter mellan 18 och 70 år med nyligen diagnostiserad glioblastom randomiserades mellan juli 2000 och mars 2002. Patienterna fick antingen strålbehandling parallellt med Temodal 75mg/m2 dagligen under 42 (upp till 49) dagar följt av sex cykler med Temodal (150-200 mg/m2 dagligen under fem dagar var 28e dag) eller strålbehandling enbart. Syftet var främst att studera överlevnad, men även progressionsfri överlevnad och livskvalitet.

Temodal - ett oralt cytostatika

Temodal är ett cytostatika i kapselform som används tillsammans med strålning efter operation av patienter med glioblastom. Läkemedlet är även godkänt och används vid återfall av övriga maligna gliom. Temodal har relativt få biverkningar. Temodal tar sig över blod- och hjärnbarriären vilket är en förutsättning för en bra effekt mot hjärntumörer. Behandling med Temodal kan ge en förlängd överlevnad och ger ett ökat hopp för patienter med glioblastom, den allvarligaste formen av hjärntumör.

Om glioblastom

Glioblastom är en snabbväxande tumör i det centrala nervsystemet, oftast i själva hjärnan. Det är den vanligaste och den mest dödliga formen av hjärntumör. Den förekommer i alla åldrar, även hos barn, men är vanligast i 60-70-årsåldern. I Sverige får cirka 300 personer denna diagnos årligen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Bäcklund, medicinsk rådgivare, Schering-Plough AB

tel: 08-522 21 555

Marianne Rudolfson, informationschef, Schering-Plough AB
tel: 08-522 21 593, alt: 0704-66 32 93

Nicole Heine, EORTC
tel: +32-2 774 16 51

Om EORTC

EORTC är en icke-vinstdrivande internationell cancerforsknings organisation baserad i Belgien. Organisationen grundades 1962 och har i uppdrag att utveckla, verkställa, koordinera och främja forskning inom Europa för bättre cancerkontroll genom att öka överlevnad men även livskvaliteten för drabbade. Målet är att förbättra cancervården inom Europa. http://www.eortc.be

Om Schering-Plough

Schering-Plough AB är dotterbolag till ett av de mest forskningsintensiva och snabbast växande läkemedelsföretagen i världen – amerikanska Schering-Plough Corporation. Företagets vision är ”to earn trust, every day” från patienter, läkare och sjukvården med hjälp av företagets mer än 30 000 anställda runt om i världen. I Sverige är Schering-Plough ett av de tio största läkemedelsbolagen. De terapiområden företaget huvudsakligen är verksam inom är reumatiska sjukdomar, astma/allergi, inflammatoriska tarmsjukdomar, tumörsjukdomar, hjärta/kärl och hudsjukdomar/hudvård. Flera av nyckelprodukterna är också marknadsledande.

www.schering-plough.se / www.schering-plough.com .