Kombinationsbehandling med Temodal ger femfaldigad överlevnad

Report this content

Behandling med Temodal (temozolomide) i kombination med strålning förlänger överlevnaden för patienter med den vanligaste och allvarligaste formen av hjärntumör, glioblastoma multiforme (glioblastom), signifikant jämfört med enbart strålning. Överlevnadsfördelen med kombinationsbehandling kvarstår i minst 5 år och är då fem gånger högre.

- 5-årsöverlevnad är ett viktigt mått inom onkologi och den här studien bekräftar att Temodal ger hopp till en grupp patienter med en mycket svår sjukdom. Temodal i kombination med strålning ökar överlevnaden från 2 % till 10 %, vilket är en femfaldig ökning, säger Roger Henriksson Ordförande Nationella Planeringsgruppen för CNS-tumörer.

Resultaten är från en uppföljning av en fas III-studie som genomförts av EORTC (European Organisation for the Research and Treatment of Cancer) i samarbete med the National Cancer Institute of Canada (NCIC). Resultaten presenterades vid kongressen Perspectives in Central Nervous System Malignancies IV som ägde rum i Berlin den 28-29 mars.

Tydliga resultat

Uppföljningsår Överlevnad vid behandling med både strålning och Temodal Överlevnad vid strålbehandling

2 27.2 % 10.9 %

3 16.4 % 4.4 %

4 12.1 % 3.0 %

5 9.8 % 1.9 %

Om studien
573 patienter mellan 18 och 70 år med nyligen diagnostiserat glioblastom randomiserades mellan juli 2000 och mars 2002. Patienterna fick, efter operation eller biopsi, antingen strålbehandling parallellt med Temodal 75mg/m2 dagligen under 42 (upp till 49) dagar, följt av sex cykler med Temodal (150-200 mg/m2 dagligen under fem dagar var 28e dag), eller strålbehandling enbart. Syftet var främst att studera överlevnad, men även progressionsfri överlevnad och livskvalitet.

- Resultaten utgör ett av de största framstegen inom cancerbehandling under senare år. Studien i sig visar på betydelsen av brett internationellt forskningssamarbete för mindre vanliga, men allvarliga sjukdomar, säger Magnus Bäcklund, medicinsk rådgivare på Schering-Plough.

Temodal - ett oralt cytostatika
Temodal är ett cytostatikum i kapselform som används tillsammans med strålning efter operation av patienter med glioblastom. Läkemedlet är även godkänt och används vid återfall av övriga maligna gliom. Temodal har relativt få biverkningar. Temodal tar sig över blod- och hjärnbarriären vilket är en förutsättning för en bra effekt mot hjärntumörer. Behandling med Temodal kan ge en förlängd överlevnad och ger ett ökat hopp för patienter med glioblastom, den allvarligaste formen av hjärntumör.

Om glioblastom
Glioblastom är en snabbväxande tumör i det centrala nervsystemet, oftast i själva hjärnan. Det är den vanligaste och den mest dödliga formen av hjärntumör. Den förekommer i alla åldrar, även hos barn, men är vanligast i 60-70-årsåldern. I Sverige får cirka 300 personer denna diagnos årligen.

Om EORTC
EORTC är en icke-vinstdrivande internationell cancerforsknings-organisation baserad i Belgien. Organisationen grundades 1962 och har i uppdrag att utveckla, verkställa, koordinera och främja forskning inom Europa för bättre cancerkontroll genom att öka överlevnad men även livskvaliteten för drabbade. Målet är att förbättra cancervården inom Europa.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marianne Rudolfson Magnus Bäcklund

Informationschef, Schering-Plough Medicinsk rådgivare, Schering-Plough

Telefon: 08-522 21 593 Telefon: 08-522 21 555

Mobil: 0704-66 32 93 Mobil: 0704-663164

Roger Henriksson
Ordförande Nationella Planeringsgruppen för CNS-tumörer

Professor och överläkare i onkologi vid Norrlands universitetssjukhus

Om Schering-Plough

Schering-Plough AB är ett dotterbolag till ett av de mest forskningsintensiva globala läkemedelsföretagen, amerikanska Schering-Plough Corporation. Företagets forskning och utveckling är inriktat på såväl receptbelagda som receptfria läkemedel samt veterinärmedicin.

I november 2007 togs ett viktigt steg i företagets utveckling då Schering-Plough gick samman med Organon BioSciences. Företagets vision är ”to earn trust, every day” från patienter, läkare, sjukvården och andra intressenter med hjälp av 50 000 anställda runt om i världen.

I Sverige är Schering-Plough sedan samgåendet med Organon ett av de större läkemedelsföretagen. De terapiområden företaget huvudsakligen är verksamt inom är reumatiska sjukdomar, kvinnohälsa, inflammatoriska tarmsjukdomar, centrala nervsystemet, astma/allergi, infektion, cancer, hjärta/kärl och hudsjukdomar. Flera av nyckelprodukterna är marknadsledande.

För ytterligare information:

www.schering-plough.com, www.schering-plough.se