Framtiden är här igen – dags för Schibsted Future Report

I dag släpper Schibsted sin årliga framtidsrapport med de senaste trenderna inom tech, affärsvärlden och användarvanor. Dyk ner i spännande läsning om förarlösa bilar, framtidens journalistik, en unik undersökning om digitala vanor i Europa och mycket mer.

I Schibsted Future Report 2017 kan läsaren ta del av den senaste utvecklingen på teknikområdet, men också av spännande spaningar om mediebranschens framtid och om forskning och fallstudier från Schibsteds eget universum.

Vår undersökning om digitala vanor visar bland annat hur villiga vi är att betala med mobilen. I Sverige har 70 procent använt mobilen för att betala för en vara eller en tjänst. Motsvarande siffra i Spanien är 44 procent, i Italien 46 och i Frankrike 30.

I rapporten finns också ett genomgående tema – samarbete.

– Det genomsyrar alla områden i årets rapport, från vår kultur till kärnan i affärsverksamheten och hur Schibsted med gemensamma krafter lyckats samla resurser inom teknik och innovation så att vi kan producera än bättre journalistik och digitala tjänster, säger Lena K Samuelsson, EVP för kommunikation och CSR på Schibsted Media Group, och fortsätter:

– Samarbete är också vad vi vill uppnå med denna rapport. Vi vill dela våra idéer och berättelser med omvärlden, och tända gnistor för spännande samtal.

Här är några exempel ur innehållet:
• Förarlösa bilar formar om våra städer – av Dan Ouchterlony, Schibsted Growth.
• Så skapar artificiell intelligens affärsmöjligheter – av Azeem Azhar, VP på Schibsted Venture and Foresight.
• Nästa generations nyhetsupplevelser – av Espen Sundve, VP Schibsted Product Management.
• Så investerar Schibsted i startupföretag – av Miriam Grut Norrby, Schibsted investment manager
• ”Big is bad” – om hur stora matkedjor i USA utmanas av millennial-generationen – av Mats-Eric Nilsson, matskribent och f d redaktionschef på SvD

Besök http://schibsted.com/futurereport för att läsa mer. Och delta gärna i konversationen i sociala medier via hashtaggen #futurereport.

Lena K Samuelsson, EVP för kommunikation och CSR på Schibsted Media Group. Tel: 070-525 22 75. E-post: lenak.samuelsson@schibsted.se.
Ann Axelsson, projektledare Schibsted Future Report. Tel: 070-635 65 13. E-post: ann.axelsson@schibsted.se
Björn Hygstedt, tf kommunikationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-553 61 54. E-post: bjorn.hygstedt@schibsted.se.