Hanna Neidenmark ny vd för Lendo

Hanna Neidenmark har utsetts till ny vd för Lendo, den ledande nordiska förmedlaren av privatlån. Hon ersätter grundaren Dennis Ahlsén, som väljer att lämna företaget efter tio framgångsrika år.
– Jag tackar Dennis Ahlsén, en urstark entreprenör som byggt Lendo från grunden och nu vill anta nya utmaningar. Vår avsikt är att jobba tillsammans med Dennis i ett nytt projekt, som kommer att presenteras senare. I Hanna Neidenmark får Lendo en passionerad ledare och teamspelare som är den bäst lämpade att utveckla verksamheten ytterligare. Hanna var ett självklart val för styrelsen och vi är jätteglada att hon tar sig an utmaningen, säger Dan Ouchterlony, styrelseordförande Lendo.

Hanna Neidenmark har under fyra år på Lendo arbetat som produkt- & partnerchef med huvudansvar för samtliga samarbetspartners inom lån och försäkring och senast CFO. Hon har också varit medlem av bolagets ledningsgrupp.

– Det är med stor förväntan och ambition jag tar mig an uppdraget som vd. Lendo är ett stabilt bolag med stor framgång i bagaget och ambitionen är att fortsätta utvecklingen av företaget som den naturliga startplatsen för privatlån med kunden i fokus, säger Hanna Neidenmark.

– Lendo är Schibsteds första och mest framgångsrika investering i Fintech. När vi investerade i Lendo 2009 omsatte bolaget 19 miljoner kronor. Nu är Lendo mer än 10 gånger större och en positiv kraft i hela marknaden, säger Dan Ouchterlony.

Lendo uppvisade under 2015 en mycket stark tillväxt i Sverige. Omsättningen ökade med 23 procent till 254 miljoner kronor (206), dessutom med ökande vinstmarginal, trots en hårdnande konkurrenssituation. Rörelseresultatet ökade med 27 procent till 83 miljoner kronor (65). Lendo har sedan starten 2007 hjälpt över 500 000 kunder att förbättra sina lånevillkor och de senaste åren genomfört en internationell expansion med etablering av verksamheter i Norge och Finland.  I Norge har företaget sedan 2013 tagit positionen som marknadsledare med över 100 000 nöjda kunder och i Finland har företaget under sitt första år uppvisat en god tillväxt.

Lendos kunder i Sverige erbjuds att via en enda kreditupplysning söka lån hos flera banker samtidigt och därefter välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Tjänsten är kostnadsfri för kunderna och bekostas av de deltagande bankerna. Begränsningen av antal kreditupplysningar påverkar kundernas kreditvärdighet positivt. Denna metod, som skapades i samarbete med kreditupplysningsbolaget UC, har satt standarden för den svenska marknaden för förmedling av privatlån. Lendo har 45 samarbetspartners i Norden – banker, kreditmarknadsbolag och försäkringsbolag.

Hanna Neidenmark,
vd Lendo. Tel: 070-544 80 69. E-post: hanna.neidenmark@lendo.se.
Dennis AhlsénTel: 08-725 20 00. E-post: dennis.ahlsen@lendo.se.
Dan Ouchterlony, styrelseordförande Lendo. Tel: 070-258 59 81. E-post: dan.ouchterlony@schibsted.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@schibsted.se.