MittBolån expanderar kraftigt – inleder samarbete med Skandiabanken

MittBolån, Sveriges största bolåneförmedlare, expanderar. Förra årets kraftiga tillväxt i kundbasen fortsätter under 2016, nya samarbeten etableras och personalstyrkan fördubblas. Prognosen för bolåneförfrågningar ligger på 120 miljarder kronor.
– Bolån är en gigantisk marknad, där branschen hittills varit mycket trögrörlig. Vi ser en enorm potiential nu när allt fler kunder inser att de kan spara stora belopp genom att få hjälp att förhandla ner sina räntor, säger Christoffer Cederschiöld, vd MittBolån.

MittBolån hjälper svenskar att förhandla sina bolåneräntor, både på nya lån och befintliga. Genom att samarbeta med flera olika banker kan MittBolån ge bättre villkor. De senaste fem månaderna har MittBolåns kunder fått den lägsta snitträntan av alla bankkunder i Sverige, enligt Compricer.se. Nu får kunderna ännu större valfrihet, sedan ett samarbetsavtal slutits med Skandiabanken.

– Skandiabanken har som mål att öka marknadsandelen inom bolån. Med vår enkla prismodell försvinner aldrig bolånerabatten och det gör livet enklare för bolånekunderna. Efter några månaders testsamarbete tror vi att MittBolån kan hjälpa oss att öka vår marknadsandel, säger Joanna Cerwall, produktchef på Skandiabanken.

Kundtillströmningen till MittBolån fördubblades under 2015, bolånevolymen nådde fem miljarder kronor per månad och omsättningen ökade med över 250 procent. MittBolån gick från 15 000 till 30 000 kunder under 2015. Företaget är inne i en kraftig tillväxtfas, och prognosen för 2016 ligger på ytterligare fördubbling av kunder och bolånevolym. Under 2016 ökar personalstyrkan från 15 till 30 medarbetare, varav de allra flesta är bolånehandläggare.

– Jag ser framför mig en fortsatt kraftig tillväxt varje år framöver. Branschen omfattar 2 500 miljarder i bolån, och vi har hittills bara skrapat på ytan. En tredjedel av svenskarna har aldrig förhandlat om sina bolån. Vi har 96 procent nöjda kunder som tipsar sina kolleger och vänner, och det kommer också att bidra till vår tillväxt, säger Christoffer Cederschiöld.

Att använda MittBolån är helt kostnadsfritt. Det är inte den sökande som betalar tjänsten, utan banken som betalar en provision till MittBolån vid förmedlad kund. Provisionen mottages endast om lånet utbetalas, vilket betyder att MittBolån uteslutande tjänar på kunder som är nöjda med tjänsten. MittBolån är en del av Schibsted Sverige.

Christoffer Cederschiöld, vd MittBolån. Tel: 070-530 35 49. E-post: christoffer.cederschiold@mittbolan.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör, Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.