Schibsted erbjuder digital leveransgaranti – ny annonsprodukt med 100 procent viewability

Schibsted lanserar en annonsprodukt med 100 procent ”viewability”, vilket innebär en total leveransgaranti för köpt digital annonsering.
– Det här är ett sätt att bredda vårt erbjudande och möta efterfrågan från våra kunder. Med vår nya produkt skapar vi ett alternativ för kunder som på förhand vill veta exakt vilken synlighet deras kampanjer kommer att få, säger Johan Åsén, produktdirektör Schibsted Sales & Inventory.

Huvuddelen av Schibsteds annonsprodukter är prissatta efter annonsplatsernas placering, storlek och uppnått viewability-värde efter kampanjslut. I dag lanserar Schibsted den nya produkten Schibsted Viewability 100% som ger kunden en förhandsgaranti på hundraprocentig synlighet. Konkret innebär det att kunden slipper eventuella osäkerhetsfaktorer när det gäller utfall av en kommande kampanj.

– Schibsteds nya annonsprodukt skapar spännande möjligheter för effektiva reklamköp. Vi har efterfrågat den här lösningen och är mycket nöjda med att våra önskemål tillgodoses, säger Damon Razazi, digitalstrateg Mindshare.

Schibsted Viewability 100% erbjuds för Schibsted RON Premium, Schibsteds gemensamma produkt som exponeras på flera av koncernens sajter och appar – som Aftonbladet.se, Blocket.se, Theyouway.se, Omni.se, Klart.se, Tv.nu med flera. Produkten är tillgänglig för såväl manuella som programmatiska köp, de senare initialt endast för kunder med annonsplattformen Appnexus.

– Med den nya produkten kan vi som första svenska aktör garantera annonsören 100 procent viewability för kampanjer på såväl desktop, tablet som mobilt. Det är ett bra komplement till våra befintliga produkter som ger annonsörerna större valfrihet i sina digitala kampanjköp, säger Johan Åsén.

Termen viewability är en branschgemensam valuta för digitala annonsers synlighet och garantin baseras på den internationella branschorganisationen IAB:s standard för digitala annonser. Den fastslår att 50 procent av annonsen skall ha varit synlig på skärm i minst en sekund. I avsaknad av fastställda värden för mobila enheter använder sig Schibsted av samma definition för samtliga kanaler.

Johan Åsén, produktdirektör Schibsted Sales & Inventory. Tel: 070-676 25 35. E-post: johan.asen@schibsted.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör, Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se