Schibsted lägger bud på Hemnet – vill förvärva hela bolaget

Schibsted har lagt ett villkorat bud på Hemnet, Sveriges största sajt för bostadssök. Budet gäller hela bolaget som i dag ägs av Swedbank Fastighetsbyrå (34 %), Fastighetsmäklarförbundet FMF (25 %), Mäklarsamfundet (25 %) och Svensk Fastighetsförmedling (16 %). Budet är ett led i Schibsteds långsiktiga strategi att i nära samarbete med Sveriges mäklare modernisera marknaden för digitala bostadsannonser.

Swedbank Fastighetsbyrå och Svensk Fastighetsförmedling har accepterat budet, vilket ger Schibsted 50 procent av aktierna i Hemnet. Budet har också kommunicerats till övriga ägare. Ett villkor för budet är bland annat att Schibsted får köpa 100 procent av aktierna och att Konkurrensverket godkänner affären.

– Hemnet är ett välmående bolag med en stark position, som på ett bra sätt kompletterar och förstärker Schibsteds portfölj av varumärken. Med vår expertis inom tjänsteutveckling och kunskap om digitala medier blir vi en kvalificerad, stabil och framåtlutad ägare som kommer att förvalta och vidareutveckla Hemnet på inslagen väg – och ta bolaget till nästa nivå, säger Martin Frey, affärsområdeschef Schibsted Classified Media.

–  Schibsted skulle bli en neutral ägare utan kopplingar till enskilda mäklarbolag. Vi kommer alltså utveckla Hemnet utan särintressen och i samarbete med hela mäklarbranschen, fortsätter han.

Ett förvärv av Hemnet intensifierar den framgångsrika satsning på bostadsmarknaden som Schibsted inledde genom lanseringen av Blocket Bostad 2011.

– Jag är stolt över vad teamet bakom Blocket Bostad har åstadkommit på så kort tid. Genom denna strategiska satsning har vi lärt känna branschen, byggt värdefulla relationer med mäklarna och framförallt utvecklat en fantastisk tjänst. Samtidigt kan vi konstatera att Hemnet just nu är ohotad etta på marknaden, säger Martin Frey.

Martin Frey, Senior Vice President, Northern & Eastern Europe, Schibsted. Tel: 070–775 71 63. E-post: martin.frey@schibsted.com.
Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige, Tel: 08–514 249 91. E-post: raoul.grunthal@schibsted.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.